Soron kívüli döntés a benzináfáról
A parlamenti pártok kivétel nélkül megszavazták, hogy a házszabálytól eltérően, sürgősséggel tárgyalják meg a kormány által tegnap tett módosítási javaslatot. Így nem 2006. január 1-jével, hanem már október 1-jével 20 százalékra mérséklődhet a benzin és a gázolaj jelenleg 25 százalékos általános forgalmi adója. Ezzel 10-12 forinttal csökkenhet a benzinár.
Gyurcsány Ferenc tegnapi őszi évadnyitó beszédében elmondta, hogy kormánya sokat vitatkozott arról, melyik az a pillanat, amikor az elszabaduló világpiaci kőolajárak miatt be kell avatkoznia a kormánynak a gázolaj- és benzinárak mérséklése érdekében. A döntés meghozatalakor egyszerre kellett tekintetbe venni a piac és a társadalom igényeit. Egyúttal azt kérték a Moltól, hogy "tanúsítson mértékletességet" az árképzésben.
A voksolás előtt Áder János, a Fidesz frakcióvezetője közölte, pártja örül, hogy a kormány meghallotta a választók, a fuvarosok és a taxisok hangját. Az ellenzéki politikus kissé ironikusan hozzátette: számára kicsit talányos, hogy miért kellett a miniszterelnöknek egészen Kínáig elmennie ahhoz, hogy módosítsa álláspontját, s mérsékelje a kormány az üzemanyagok áfatartalmát. A Fidesz azt szeretné, ha már október elseje előtt életbe lépne az áfacsökkentésről szóló jogszabály, ennek érdekében már tegnap megtárgyalta volna a kormány javaslatát - ecsetelte Varga Mihály, a Fidesz szakpolitikusa. Az MDF szerint 25 forinttal is lehetne csökkenteni a benzinárat, mégpedig oly módon, hogy a jövedéki adó ne képezze az áfa alapját.
A kormánynak most nem kell majd betartania azt a szabályt, hogy adótörvény-módosítást 45 nappal a hatálybalépés előtt ki kell hirdetni. Az államháztartásról szóló törvény szerint ugyanis ettől a szabálytól el lehet térni, ha a jogszabály mérsékli a fizetési kötelezettséget - tájékoztatta lapunkat a Pénzügyminisztérium.
Magyarország az Európai Unió 25 tagállama közül a benzinárak szempontjából általában a középmezőny tetején helyezkedik el - leelőzve az összes most csatlakozott, illetve gyengébb gazdaságú tagállamot -, míg a gázolajban egyértelműen a legfejlettebb és legdrágább államok "élbolyához" tartozik - számítható ki az Európai Bizottság utolsó kimutatásából. A 95-ös benzin adó nélküli, adóval együtt számolt ára, illetve az adóterhelés mértéke szerint is a 11. legdrágábbak vagyunk. "Természetesen" csak a legfejlettebb, jóval magasabb bérszintű államok előznek le bennünket. Görögországban és Cipruson ugyan magasabb a termék adó nélküli ára, de a végfelhasználói ár már jóval alacsonyabb a magyarénál.
A gázolaj kútárában a még "előkelőbb", 5. legdrágább helyezést mondhatjuk magunkénak. Olyan "elitklub" tagjai lehetünk, mint Nagy-Britannia, Olaszország, Németország és Svédország. Luxemburg, Ausztria, Belgium, Franciaország nyomunkba sem érnek. Az alapárban, illetve az adó mértéke tekintetében "csak" 6.-ok vagyunk: Ciprus és Görögország például ezt is drágábban termeli nálunk, de a terhek e terméknél is viszonylag alacsonyabbak. A gázolajat terhelő adók csak Franciaországban, Olaszországban, Svédországban, Németországban és az Egyesült Királyságban magasabbak a magyarénál.