Októbertől csökken az üzemanyag adója

Beadta a derekát a kormány, amely a háromszáz forintos benzinár elérése előtt kezdeményezi az üzemanyag áfájának csökkentését. Ha a lépést a parlament megszavazza, akkor heteken belül 10-12 forinttal csökkenhet a benzin és a gázolaj ára.

Beigazolódott a Népszabadság múlt heti információja: a kormány kezdeményezi az üzemanyag adójának csökkentését, és ennek nyomán már októbertől 10-12 forinttal mérséklődhet az ár a kutaknál. Értesülésünkhöz képest a változás csak annyi, hogy végül nem a jövedéki adóban, hanem az áfában lép a kormány, amely ezzel ennél a termékcsoportnál lényegében előrehozza az általános forgalmi adó felső, huszonöt százalékos kulcsának húszra csökkentését. A múlt héten a kormányszóvivő még csak annyit közölt, hogy a kabinet folyamatosan vizsgálja, hogy be kell-e avatkoznia az üzemanyagárak alakulásába. Csütörtöktől azonban a Mol újabb áremelése nyomán a 95-ös benzint (az olcsóbb töltőállomások kivételével) a legtöbb kútnál már 290-295 forintért kínálták, így arra lehetett számítani, hogy a következő áremelésnél a legnagyobb mennyiségben fogyó üzemanyag ára sok helyen már átüti a 300 forintot.

A kínai útjáról vasárnap hazatérő miniszterelnök a Ferihegyi repülőtéren már azt jelentette be: az elmúlt napok konzultációi alapján úgy döntött a kormány, hogy a kidolgozott forgatókönyvek közül azt választják, amely szerint a 2006 januárjától tervezett ötszázalékos áfacsökkentést egyes termékeknél, például a benzinnél és a gázolajnál előrehozzák. (Lapunk úgy tudja, hogy a lépés nem terjed ki majd a különböző kenőolajokra, míg az egyelőre kérdéses, hogy a fűtőolajat érinti-e a lépés.)

Ahogy a törvénymódosítást a parlamenttel el tudjuk fogadtatni, és a jogszabályt kihirdetik, hatályba lép az előrehozott áfacsökkentés - mondta a kormányfő. Gyurcsány Ferenc kitért arra, hogy az elmúlt napokban többször is konzultált az uniós partnereivel Manchesterben tanácskozó Veres János pénzügyminiszterrel, a koalíciós pártok vezetőivel, valamint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterrel. A parlament összeülésével, illetve a nemzetközi piacokon az olajárak elmúlt időszakban tapasztalható mozgásával együttesen előállt az a helyzet, amikor lehet és szükséges is a magyar kormánynak lépéseket tenni annak érdekében, hogy mérsékelje, csillapítsa és késleltesse az egyre növekvő olajárak hatását a magyar gazdaságra és társadalomra - hangsúlyozta a kormányfő.

Gyurcsány Ferenc a döntésről szombaton tájékoztatta Hernádi Zsoltot, a Mol Rt. elnök-vezérigazgatóját. A kormányfő azt kérte tőle, hogy az olajipari cég az áfacsökkentést változatlan mértékben érvényesítse áraiban. Azt is kérem a Moltól, tanúsítson mértékletességet, vegyen részt abban, hogy csillapítsuk a világpiaci áraknak a magyar árakban való megjelenését, ha kell, akkor nyereségessége rovására is. Szekeres Imre, az MSZP elnökhelyettese rátromfolt erre az igényre, hiszen azt mondta: kérik a Molt, hogy a törvény hatálybalépéséig árképzésében ezt a kedvezményt, saját kockázatának a terhére vállalja fel.

A Mol virágnyelven ugyan, de elutasította, hogy nyeresége terhére csökkentse az árait, hiszen csak annyit ígért közleményében, hogy a jogszabály-módosítás hatálybalépésével egy időben érvényesíti áraiban az üzemanyag előrehozott áfacsökkentését. A Mol egyebekben csak azzal "biztatott": bízik benne, hogy az elmúlt hónapokban tapasztalt rendkívüli helyzetek hatásainak elmúlásával a kőolaj és származékai csökkenő világpiaci ára lehetőséget teremt az üzemanyagok magyarországi árának további csökkentésére. A Mol Rt. ugyan csak a nagykereskedelmi piacon egyeduralkodó, így elvileg a benzinkutak léphetnének tőle függetlenül, de a kiskereskedelmi piacon az árváltozás egyértelműen attól függ, hogy mennyiért adja a többieknek az üzemanyagot a Mol. Az elmúlt néhány hónapban a benzinkutak közötti szokásos árkülönbségekben ugyan volt elmozdulás (jellemzően a drágább kutak léptek vissza), de a Mol nagykereskedelmi áremelése most is automatikusan jelentkezik a többiek árában is.

Gyurcsány Ferenc megfontolásra érdemesnek nevezte az EU pénzügyminisztereinek pénteki állásfoglalását, amely szerint az adócsökkentés nem jó megoldás a magas üzemanyagárak elleni fellépésként. Kiemelte: ebben az esetben fontosabb a magyar gazdaság, az emberek érdeke, mint a pénzügyminiszterek által felvetett aggodalom reális magva. Ez különösen azért van így, mert egy, már korábban eldöntött adócsökkentés előrehozataláról van szó - mondta hozzáfűzte: vizsgálják, hogy van-e még olyan kapcsolódó termékkör, amely esetében szintén előre kellene hozni az áfacsökkentést.

A mostani lépéssel tulajdonképpen Brüsszelből nézve Magyarország csökkentett is meg nem is, hiszen a pénzügyminiszterek és az Európai Bizottság elsődlegesen a jövedéki adóról beszélt, amelynek meghatározott a minimális szintje. A 25 százalékos áfa mérséklése miatt aligha tekinthetik Magyarországot vizet prédikáló, de bort ivó társnak az EU pénzügyminiszterei. A kormány számára ráadásul még továbbra is van lehetőség arra, hogy ha az árak tovább emelkednek, akkor a jövedéki adót is csökkentse.

Gyurcsány szerint az idei költségvetés tervezésekor 250 forint körüli benzinárral számoltak. A mostani áfacsökkentés azt eredményezi, hogy a büdzsé áfabevételei ugyanakkorák lesznek, mintha 240-250 forintos üzemanyagárak mellett az adó 25 százalékos maradna. Kitért arra, hogy az előrehozott áfacsökkentéssel Magyarország a huszonötök Európájának átlaga alá szorítja üzemanyagárait. Nagyságrendben a szlovák és a magyar benzinárak azonosak lesznek - mondta a miniszterelnök, aki szerint megszűnik az a jelenség, hogy magyar állampolgárok a határon túlra járnak tankolni. (Ez azonban alighanem csak az EU-n belül lesz így, hiszen az ukrajnai árak továbbra is sokkal olcsóbbak maradnak.)

A kormány szerdai ülése után nyújtja be a parlamentnek az üzemanyag általános forgalmi adójának előre hozott csökkentéséről szóló javaslatot - mondta Veres János pénzügyminiszter vasárnap, nyíregyházi sajtótájékoztatóján. Tudósítónk kérdésére, hogy leghamarabb mikor léphet hatályba az üzemanyagra vonatkozó áfacsökkentés, a pénzügyminiszter azt válaszolta: ha a parlamentben a képviselők legalább négyötöde támogatja azt, hogy a házszabálytól való eltéréssel, gyorsított ütemben vitassák meg a javaslatot, akkor a rendelkezés leghamarabb körülbelül két hét múlva léphet érvénybe. Mint mondta, ez reálisan október elsejei hatálybalépést jelent. Hozzátette: ha a parlament a normál házszabály szerint tárgyalja a kérdést, akkor leghamarabb körülbelül négy hét múlva születhet törvény a benzin áfájának csökkentéséről.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.