Benzinblokád készül Nagy-Britanniában
Az üzemanyag-ellátás adagolására készít vészterveket vasárnapilondoni sajtóértesülések szerint a brit kormány, miután a rekordbenzinárak miatt a fuvarozók a következő hétre a finomítók és azautópályák eltorlaszolását helyezték kilátásba, így próbálvakormányzati beavatkozást kicsikarni. A brit pénzügyminiszter vasárnapinyilatkozata szerint azonban a magas árszintet olyan globális tényezőkokozzák, amelyeket az egyes kormányok nem tudnak megoldani.
A The Independent on Sunday értesülése szerint a kabinet tagjai titokban már a múlt héten véglegesítették a terveket arra az esetre, ha a fuvarozók érdekképviseletei valóra váltják a finomítók és az autópályák eltorlaszolásáról szóló fenyegetéseiket.
A kormányzati tervek között szerepel az egy-egy autósnak kiszolgáltatható üzemanyag-mennyiség, illetve benzinkutak nyitva tartási idejének korlátozása, és egyes kutak fenntartása "elsődleges fontosságú fogyasztóknak", például a mentőknek.
Az öt évvel ezelőtti, országos felfordulást okozó blokád szervezői a múlt hét közepén egy hetet adtak a brit kormánynak az üzemanyagokat terhelő adók csökkentésére, és az intézkedés elmaradása esetére a 2000. őszi akció megismétlését helyezték kilátásba, miután Nagy-Britanniában egyre több benzinkútnál már 1 font (360 forint) feletti, eddig nem látott áron adják az üzemanyag literjét.
A Fuel Lobby nevű szervezet közölte: szeptember 14-én, szerdán reggel 6 órától az összes brit olajfinomító kijáratát eltorlaszolják, ha addig a kormány nem tesz árcsökkentő lépéseket.
A közúti fuvarozók érdekképviseletére alakult csoport aktivistái éppen öt éve, a drága üzemanyag elleni tiltakozásul járműveikkel egy hétre eltorlaszolták a fő nagy-britanniai finomítók kiszállítási útvonalait, országos üzemanyag- és élelmiszer-hiányt, politikai válságot és pánikfelvásárlást idézve elő. Az akció becslések szerint 1-1,5 milliárd font kárt okozott a brit gazdaságnak.
Gordon Brown brit pénzügyminiszter a BBC tévé vasárnapi politikai magazinműsorában ugyanakkor azt mondta: a magas olaj- és benzinárakat olyan globális ellátási oldali tényezők okozzák, amelyek felett az egyes kormányoknak nincs ellenőrzésük.
Brown szerint a mostani olajsokk ugyanolyan, mint amilyen a 70-es években érte a világgazdaságot.
A brit pénzügyminiszter azt mondta: az olajtermelő országok 300 milliárd dollár többletjövedelemhez jutottak a mostani magas olajárakból, és ebből kapacitásaik növelésére is kell költeniük.
Az EU gazdasági és pénzügyminisztereinek tanácsa (ECOFIN), amely a brit EU-elnökség égisze alatt Manchesterben tartotta kétnapos, szombaton véget ért ülését, közleményében szintén felszólította az olajtermelő országokat és vállalatokat, hogy növeljék beruházásaikat az olajkészletek felkutatása, az olajtermelés, a finomítói kapacitások, illetve az alternatív energiaforrások kifejlesztése terén.
A manchesteri értekezleten ugyanakkor állást foglaltak a miniszterek arról is, hogy nem tartják jó megoldásnak az adócsökkentést a magas üzemanyagárak elleni fellépésként, mert ez csak hátráltatja a piaci alkalmazkodást a kialakult helyzethez.
(MTI)