Ombudsman: szabálytalanságok a kormány sms-kampányában

Több szabálytalanságra hívta fel a figyelmet a kormány nemrég lezárult sms-kampányával kapcsolatban az adatvédelmi biztos, aki a politikai marketing mielőbbi törvényi szabályozását szorgalmazta.

Nem volt megfelelő a tájékoztatás azzal kapcsolatban, hogy ki kezeli az adatokat az sms-kampányban. A kormányzati hirdetésekből nem derült ki, hogy a Wunderman Kft. végzi az adatkezelést, azt sugallták, hogy a kormány az adatkezelő - számolt be állásfoglalásának részleteiről Péterfalvi Attila.

Tájékoztatása szerint a másik szabálytalanság az, hogy a Wunderman Kft. a teljes kampány végéig, várhatóan októberig meg akarja őrizni a személyes adatokat (telefonszámokat), ami azonban a "célhoz kötöttségi követelmény alapján a szavazás leadása határidejének lejártával megszűnik".

Az ombudsman kifejtette: ebben az esetben a cél a kettős szavazás kiszűrése volt, aminek érdekében az adatok tárolása meghatározott ideig lehetséges, azonban ha a cél megvalósult, azaz eldőlt a szavazás eredménye, akkor megszűnik a cél. Ezért indokolatlan októberig tárolni az adatokat; ez azt jelenti, hogy azokat törölni kell, illetve másra nem lehet használni - hangsúlyozta.

Péterfalvi Attila elmondta, nem mennek ki ellenőrizni, hogy az érintettek végrehajtották-e az állásfoglalásban foglaltakat, de hozzátette: nem is jelezte a kft., hogy nem értene egyet az általa jelzett kifogásokkal és annak ne tennének eleget.

Közölte, amennyiben nem értene vele egyet a cég és nem teljesítené az állásfoglalásban leírtakat, akkor az ombudsman élhet hatósági jogkörével és elrendelheti az adatok törlését, ami kötelező érvényű, de bíróság előtt megtámadhatja a másik fél.

A kormány telefonos tájékoztató kampányára vonatkozó vizsgálatról Péterfalvi Attila elmondta, hogy az még körülbelül egy hónapig eltart, mivel az "bonyolultabb" eset; az ombudsman nem zárta ki, hogy szükség lesz helyszíni vizsgálatra.

Hangsúlyozta, hogy továbbra is hiányolja általában a politikai marketing szabályozását, amit szerinte akár külön törvényben, vagy a jelenlegi törvényi keretek között mihamarabb meg kellene oldani.

A kormány egyik sms-kérdésére utalva - jogszabály tiltsa-e, azaz büntethető legyen-e, ha egy reklámozó annak ellenére bedobja szóróanyagait valakinek a postaládájába, ha a tulajdonosa egyértelmű jelzéssel ennek ellenkezőjét kéri - úgy vélekedett, azért is szükség van a politikai marketing mielőbbi szabályozására, mert az "ugyanúgy bosszantja az embereket", mint a levelesládákba bedobott reklámanyagok. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.