Parlamenti előjáték balatoni utószezonban
Súlyos konfliktusok izzították a levegőt a nyári "politikai uborkaszezonban" Orbán Viktor tusnádfürdői beszédétől kezdve a kémügyön át, a privatizációs vitákig bezárólag. Valószínűsíthető azonban, hogy mindez csak szelíd előjátéka volt a hétfőn kezdődő őszi parlamenti ülésszaknak. Hosszú menetre készülnek a parlamenti pártok a tavaszi választásokig - szinte kivétel nélkül mindegyik számára óriási a tét. Az MDF-nek egyenesen a megmaradás, miként talán az SZDSZ-nek is. A Fidesz léte egy esetleges választási vereség után sem kerülne veszélybe - valószínű azonban, hogy több vezetője, így Orbán Viktor és Kövér László csak nagy nehézségek árán őrizhetné meg jelenlegi támadhatatlanságát. Az MSZP-nek a tét nemcsak az, hogy sikerül-e elsőként két egymást követő ciklusban kormányt alakítania, hanem az is, hogy eredményesen hajtották-e végre azt a generációváltást, amelynek előszele Gyurcsány Ferencet és Hiller Istvánt a miniszterelnöki, illetve a pártelnöki székbe repítette, szinte pillanatok alatt.
Ennek megfelelően a háttérben már erősen készülnek a pártok. A hosszú kampányt nyitó MSZP a múlt héten megkezdte képviselőjelöltjei, illetve a kampánystábok felkészítését. Legfőbb belső üzenetük: az egység. Ennek jegyében szervezték a szárszói találkozót is, ahol az MSZP vezetése és "a népi baloldal" deklaráltan egymásra talált.
Balatonszárszó. Nem véletlen, hogy az MSZP a magyar történelem egyik fordulópontjának (1944) kulcsszínhelyén rendezte e tisztázó megbeszélését, s az is megeshet, hogy a Fidesz sem véletlenül tartotta itt a hét elején felkészítő tréningjét a választókerületi elnökök, vagyis a potenciális képviselőjelöltek számára. A program során a választókerületi elnököket a Fidesz kampánystábja készíti fel a médiaszereplésekre. A szervezők arra is kíváncsiak, hogy a képviselőjelölteknek mi a véleményük a Fidesz eddigi kampányairól.
A fideszes kampánystáb szinte naponta ülésezik. Médiaelemzéseket készítenek a párt ismert politikusairól. Kontroll-csoportok, kérdőívek, kommunikációs tréningek követik egymást. Óriásplakátok, választási szlogenek még nincsenek, a mozgósítás viszont folyamatos. A nemzeti konzultáció lezárult, most "párbeszédet kezdenek az országgal" a gazdaságról.
Az SZDSZ a Fejér megyei Seregélyest választotta ki arra, hogy többnapos frakcióülést tartson. A pártban bizakodóak. Kuncze Gábor népszerűsége - miként azt egy még nyilvánosság elé nem került közvélemény-kutatás is igazolja - töretlen. Egy lapunk birtokába került följegyzés szerint a párt az ősz folyamán és a kampány során azt hozza majd, amit várni lehet tőle - nem akarnak beszállni a negatív kampányba (ahogy a följegyzésben áll: "ezt meghagyjuk az MSZP-nek és a Fidesznek"), törekszenek a szakszerűségre, és kiállnak az egészségügy általuk halaszthatatlannak ítélt reformja, illetve a gazdasági növekedés szükségessége mellett. Nem mások ellenében határozzák meg magukat, hanem a liberális értékek mentén.
Más elvi állásponton bár, de hasonló szerepben láthatjuk majd az MDF nyolc képviselőjét is. Dávid Ibolyáék az általuk már felhozott témákra erősítenek majd rá. Ezek között szerepel az örökösödési adó eltörlése, illetve a kampánypénzek felhasználásának ellenőrizhetősége. (Ebből az MDF csak jól tud kijönni, hiszen feltehetően sokkal kevesebb elkölthető pénze lesz, mint a nagyoknak.) Az MDF konstruktív ellenzékként mutatja majd magát, amely egyaránt távol áll a kormánypártoktól és a nagyobbik ellenzéki erőtől. A hajdani "nyugodt erő" szlogenjét a "mérsékelt erővel" is fölválthatják majd - mind számarányukat, mint politikai magatartásukat tekintve.
S mire számíthatunk a nagyoktól?
A szerepek adottak: az MSZP a száz lépés kormányprogramjának üzeneteit próbálja majd rögzíteni, továbbá a költségvetés erényeit, a privatizáció szükségességét, a versenyképesség növelésének, a bürokrácia leépítésének fontosságát, azt, hogy kiegyensúlyozott, biztonságos gazdasági környezetre van szükség.
Ami a Fideszt illeti: a párt számos törvényjavaslatot terjeszt majd be csakis azzal a céllal, hogy mérséklődjön az elutasítottsága "középen" és a bizonytalanok között. Ugyanakkor "tüzelnek" majd: Áder János, Varga Mihály, Tállai András, Rogán Antal, Szijjártó Péter, Répássy Róbert az adók, a költségvetés, a gazdaság, a privatizáció kapcsán a szokott élességgel fogalmaz majd. A Fidesz-kampány egyik legfontosabb eleme nyilvánvalóan a "sárga csekkek", "számlák", a "pénztárcakampány" üzenete lesz, jelesül az, hogy Gyurcsány Ferenc "virtuális kormányzása" mikro- és makroszinten is zűrzavarral, csőddel fenyeget. Arról egyelőre még nem született döntés, hogy a Fidesz készít-e úgynevezett alternatív költségvetést, hogy megmutassa: van más választás is.