Vége a melltartóháborúnak
Óriási ösztönző erőnek bizonyult az ezúttal Pekingben esedékes Kína-EU csúcstalálkozó: sokszori nekifutás, éj-szakába nyúló tárgyalások után a felek éppen ennek napján egyeztek meg a textilvitában, amit a nemzetközi sajtó "melltartóháborúnak" keresztelt el. Bo Xilai kínai kereskedelmi miniszter és Peter Mandelson, az Európai Bizottság illetékes tagja azt írhatta alá: a két fél egyenlő arányban osztja meg az európai kikötőkben veszteglő mintegy 80 millió darab kínai ruhaféleség és cipő EU-piacra jutásának terhét. Értsd: az áruk fele minden további nélkül a kereskedőkhöz kerülhet, másik fele viszont már a 2006-os kínai "kvótát" terheli.
Az idézőjel indokolt: kvóták vannak - meg nincsenek is. Elvileg az év elején megszűntek, de a beérkező árudömping - egyes termékcsoportokban több száz százalékos növekedés - láttán megrettent Brüsszel júniusban, a sanghaji megállapodásban megegyezett Pekinggel, hogy tíz termékcsoportban legfeljebb 8-12,5 százalék lehet évente az importnövekedés. Ezt a keretet eufemisztikusan jelzőszámnak hívják, nem kvótának.
A mostani egyezség - amelyet maga Mandelson kielégítőnek és kiegyensúlyozottnak nevezett - megfigyelők szerint jól mutatja Kína erejét: célt ért el azzal, hogy kész helyzetet teremtett, s Európába indultak az elsősorban pulóverekkel, melltartókkal és férfinadrágokkal megrakott teherhajók. Kihasználhatta az EU belső megosztottságát is, mivel több tagállam, főleg a britek és a svédek a szabad kereskedelem pártján vannak. Mandelson szerint egyébként a "textilháborút" felfújták, "Kína és Európa nincs, nem volt és nem lesz háborúban..." - Szükségünk van egymásra, s arra, hogy hozzáférjünk egymás piacához - mondta.
Európa üzletkötési tervei nemcsak a textilmegállapodást segítették elő, hanem a Kína-EU csúcs egészét meghatározták, Blair és Hu Jintao államelnök megbeszélésének is a fókuszában álltak. A brit kormányfő népes üzletember-küldöttség élén érkezett Pekingbe (ahonnan - további üzletek reményében is - Újdelhibe, az India-EU csúcsra utazik tovább). Az Airbus repülőgépgyártó - amely két évtized alatt 1800 (!) járművet akar Kínában eladni - most állapodott meg egy ottani légitársasággal. Az Európai Beruházási Bank félmilliárd eurós kedvezményes hitellel segíti a pekingi reptér bővítését - már a 2008-as nyári olimpiára tekintve. Be akarják vonni a kínaiakat az EU műholdas navigációs programja, a Galileo, valamint a világ kísérleti termonukleáris erőműve, a Franciaországban létesülő ITER munkálataiba.
Ezúttal a szokásosnál érintőlegesebben vetődött fel a Kínát tizenhat éve, a Tienanmen téri vérengzés óta sújtó uniós embargó ügye. Ennek megszüntetése késik, az EU-tagállamok ebben a kérdésben is megosztottak.
Nem kizárt, hogy kínai kereskedők európai raktárbázisa, elosztó központja lesz a taszári repülőtér; a lehetőségről Zhu Zushou (Csu Cu-sou), a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete a napokban a helyszínen tájékozódott. A héten Kínába látogat Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel, akik a tervek szerint a taszári repülőtér esetleges, kínai nagybefektetők közreműködésével történő fejlesztéséről is tárgyalnak. (MTI)