Az OMV is levetkőzteti totemjeit
Elsőként 1999-ben a Shell döntött úgy: az addig az alaptermékek árainak jól látható feltüntetésére szolgáló oszlopokon inkább prémiumtermékeit reklámozza. A Mol és az OMV néhány éve hasonlóképpen határozott, ám elmondásuk szerint csak a Shell lépésére reagáltak ily módon. (A többiek jobbára nem követték példájukat.) Idén nyáron azonban olyan rendelet kidolgozásába kezdett a kormányzat, amely kötelezővé tenné az árak feltüntetését a totemoszlopokon. A szabály, amely még szeptemberben életbe léphet, várhatóan csupán a jól láthatóságot írja majd elő, különösebb részletezés nélkül.
A Mol néhány hete - saját bevallása szerint a rendeletalkotástól függetlenül - már viszszarakta az alapárakat az oszlopokra. Tapasztalatunk szerint ez alól csak az új típusú oszlopai jelentenek kivételt, az ilyen kutaknál a bejáratnál egy alacsonyabb táblára írják ki az árakat. A napokban az OMV is megkezdte a letakart totemoszlopai "leleplezését". Pécsi-Szabó Miklós, az OMV Hugária vezetője megerősítette lapunknak, hogy a cég újra kiírja ezekre az árait. Hozzáfűzte: kíváncsian várja, pontosan mi lesz majd a rendeletben. Az OMV nem egyszerre veszi le a reklámfeliratait a kútjairól, így van, ahol már látszanak az árak, míg máshol még mindig takarásban vannak.
A nagy olajtársaságok közül így egyedül maradt a Shell, amely azonban, ahogy az egy ötletgazdához illik, láthatólag ragaszkodik eddigi szokásához. Varga Istvántól, a Shell Hungary elnök-vezérigazgatójától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a messziről is kivehető alapárakat ők mostantól egy nagy sárga reklámmolinón függesztik ki. Szerinte lépésük nincs összefüggésben az alakuló szabályozással: mint mondta, jövőbeni rendeletekkel nem foglalkoznak, ők a fogyasztók jelenlegi jobb kiszolgálására törekszenek. Totemoszlopaikon még maradnak a hirdetések.
Olvasóink szerint egyébként mintha az eddig viszonylag drágábban értékesítő Shell is rugalmasabb árpolitikára váltott volna. Erről az elnök-vezérigazgató annyit mondott: kétségtelen, hogy az utóbbi hónapokban élesedett a verseny, amire az áraikban is reagáltak. Pécsi-Szabó Miklós szerint a fejleményekre az OMV-nél is hasonlóképpen válaszoltak.
Úgy tűnik, az üzemanyag-piacot elsősorban a hipermarketek diszkontbenzinkútjai rázták fel. Tegnap egyébként az elsőként lapunk által közzétett időben és mértékben, 5 forinttal emelkedtek a Mol belső, irányadó kiskereskedelmi árai. Ennek megfelelően manapság egy átlagos árú kútnál a 95-ös 284, a 98-as 293, a dízel pedig 272 forint körüli összegbe kerül literenként.