M6: befűtött a kohósalak
Hivatalos lépések nem történtek, de a hírek szerint immár komolyan számolnak a kötbér fizetésének lehetőségével az M6-os autópálya Dunaújvárosig vezető szakaszának építését finanszírozó pénzintézetek. A mintegy 125 milliárd forintos beruházást lebonyolító M6 Duna Autópálya Koncessziós (M6DAK) Rt. ugyanis időzavarba került. Az új gyorsforgalmi út 2006. március 31-re beígért ideiglenes forgalomba helyezését a csapadékos időjárás, és nem várt műszaki nehézségek sodorták veszélybe. A munkálatok felgyorsítását lehetővé tevő technológiai ésszerűsítéseket Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter feltételesen jóváhagyta, a végleges döntés azonban még várat magára.
A legnagyobb késést az M6-os földművének kialakítására szánt szennyezett kohászati salak számlájára írja a német és osztrák befektetők által életre hívott koncessziós társaság. Az építkezés során ugyanis kiderült: a dunaújvárosi salakot a minősége nem mindig teszi alkalmassá a beépítésre. A hírek szerint a Dunaferr Ferromark Kft. által kezelt, évtizedek alatt felhalmozott salakban, autóroncsot, kidobott kerékpárt, építési törmeléket, és autógumit egyaránt találtak az építők. Az acélgyártás melléktermékeként keletkező anyag beépítését kormányzati kérésre felvállaló M6DAK a folyamatos problémákra, illetve a tisztítás, rostálás nem várt költségeire és időszükségletére hivatkozva végül felmondta a kohászati salak vásárlási szerződését. Így az autópálya töltésébe a tervezett salakmennyiség kevesebb mint a felét, 760 ezer köbmétert építettek be. Úgy tudjuk: a változtatást, a töltés földből történő megépítését a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. is tudomásul vette. A technológiaváltás, illetve a megfelelő alapanyag-kitermelő helyek kiválasztása azonban lelassította az építkezést.
Ennek ellenére, ha késve is, de szeptember elejére az M6-os földmunkái a pálya teljes hoszszában elkészültek. A kivitelezők számára azonban nem várt többletfeladatot adtak az elmúlt hetek esőzései. A lezúduló víz ugyanis több helyen elmosta az autópálya töltését. Így a munkagépek jelenleg is dolgoznak a károk helyreállításán. A hivatalos közlések szerint az új sztráda 61 hídjának, alul-, valamint felüljárójának a szerkezeti munkái szintén elkészültek, és megkezdődött a vízelvezető rendszer, illetve a pályaszerkezet kialakítása is. Július közepe óta négy próbaszakaszon építik az M6-os burkolatát, két helyen pedig már aszfaltoznak is. Az ígéretek szerint az autópályát keresztező utakat még az idén átadják a forgalomnak.
A bennfentesek szerint az M6DAK saját építési menetrendjétől mintegy két hónappal van elmaradva. Igaz, késése egyelőre nem ledolgozhatatlan. Ahhoz azonban, hogy 2006 március 31-én ideiglenesen átadhassa a forgalomnak az M6-ost, elsősorban száraz időre lenne szükség. A sztráda földalapjait megrongáló eső ugyanis a pályaszerkezet kialakításának kényszerűségből őszre maradt utolsó fázisát, a csapadékos időben nem végezhető aszfaltozást is ellehetetlenítheti.
A határidők betartásához ráadásul a jó idő nem elég. A gazdasági tárcának a feltételes engedélyek után véglegesen is hozzá kellene járulnia, hogy az autópálya szerkezetének felső kilencven centimétere az M6DAK javaslatára a tervezettől eltérően épüljön meg. Úgy tudjuk: a már kipróbált eljárás szerint az útpálya alapjául szolgáló betont nem központi keverőtelepen, hanem az építéssel együtt haladó berendezésekkel állítanák elő. Emellett a sztráda az eredetileg tervezett húsznál négy centiméterrel vastagabb aszfaltburkolatot kapna. A hírek szerint a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által is véleményezett eljárás jelentősen felgyorsítaná a munkálatokat, a pályaszerkezet minőségét pedig nem befolyásolná.