Hét lépéssel csönget be a kormány
Mintegy másfél millió diák számára holnap elkezdődik a tanítás. A június 15-ig tartó tanévben a tavaly elkezdett közoktatási reform "megy tovább a maga útján" - igaz, nem zökkenőmentesen. Az idén már két évfolyam teljesítményét kell félévkor és az év végén osztályzás nélkül, szöveges formában értékelniük a pedagógusoknak. Az elsős és a másodikos tanulókat nem lehet évismétlésre kötelezni, kivéve, ha a szülő kéri, illetve ha a diák a tanítási órák több mint 20 százalékán nem vett részt.
A lapunk által megkérdezett pedagógusok azt mondják, hogy a buktatás tilalma nem okozott gondot. Ha egy gyermek teljesítménye túlzottan elmarad a többiekétől, akkor "meg lehet beszélni" a szülővel az évismétlést. Annál nagyobb fejtörést okozott viszont a szöveges értékelés.
Az elmúlt tanév tapasztalatai azt mutatják: a szülők nem értik a pedagógia nyelvén írott szövegeket. Azt kérdezik a tanítótól: mit jelent a leírt szöveg osztályzatban kifejezve? Persze, ha egyáltalán el tudják olvasni azt. Ugyanis - mint arra Horváth Péter, a VIII. kerületi Erdélyi Utcai Általános Iskola igazgatója rámutatott - vannak szülők, akik egyáltalán nem tudnak olvasni. Ők a múlt tanév végén sorra járultak a tanítónőhöz, azt kérve: olvassa föl nekik a gyermekükről készült értékelést.
A tanítóknak sem volt egyszerű megírni a szövegeket. A szaktárca segítségképpen az iskolák rendelkezésére bocsátott ugyan egy szoftvert, amellyel ki lehetett tölteni a lapokat, annak használata azonban sok iskolában komoly problémát okozott. Olykor hosszabb ideig készültek az értékelések számítógéppel, mint kézzel. Akár így, akár úgy, nem kis munka megírni 150 oldalnyi szöveget. Ennyit tesz ki ugyanis az értékelés két 25 fős osztálynál.
Nagyné Jancsó Irén, a nagyatádi Árpád fejedelem Általános Iskola tanítónője azt mondja: ennél is nagyobb gondot okozott neki, hogyan fogalmazza meg "árnyaltan" azt, ha egy diák magatartásával probléma van, vagy ha nem éppen dicséretes a teljesítménye. Ebben a tárca kiadványa nem segített, abban ugyanis az értékelések összeállításához szerepelt olyan példamondat is, hogy a diák "hatása a közösségre káros" - mutatott rá Nagyné. A nagyatádiak azt szeretnék, ha a tárca több segítséget adna a szöveges értékelésekhez. Ezt a kérésüket nyáron írásba is foglalták - kezdeményezésükhöz azóta több Somogy megyei iskola is csatlakozott. Hogy lesz-e eredménye, nem tudni. Az viszont biztos, hogy a szintén a tavalyi tanévben bevezetett kétszintű érettségi menetében, és a felvételi pontszámításban lesz változtatás.
Az oktatási tárca a nyári érettségi-felvételi időszak botrányait követően több helyen igazítana a rendszeren. A leglényegesebb változás, hogy a nyelvvizsgákért az idei 20 pont helyett legföljebb 10 többletpontot lehet majd szerezni. Megszűnik a legnagyobb vihart kavart "pontösszesöprési" lehetőség is: azaz a régebben érettségizettek már nem számoltathatják össze régi érettségijük maximális pontszámait egy most letett emelt szintű matúra többletpontjaival.
Iskolai tankönyvrendelés az előző tanévben
Forgalom (Ft) Darabszám Átlagár (Ft/db)
Összes tankönyv |
15417755088 |
21100575 |
730 |
Alsó tagozatos tankönyvek |
3073705153 |
5721781 |
537 |
Felső tagozatos tankönyvek |
5237253982 |
8503181 |
615 |
Középiskolai tankönyvek |
3942908672 |
4310532 |
914 |
Szakkönyvek |
1012785447 |
626892 |
1615 |
Nyelvkönyvek |
1720550238 |
1474995 |
1166 |
Nem kategorizált tankönyvek |
430551596 |
463194 |
929 |
Forrás: Tankönyves Vállalkozók Országos Testülete
A napokban a száz lépésből újabb hetet jelentenek be - ezek az oktatási reform kiegészítő lépései. Az esélyegyenlőség megteremtése érdekében korlátozni szeretnék azt, hogy az iskolák a hat és nyolc évfolyamos képzésre maguk választhassák ki diákjaikat. Ezért a szülők bármelyik intézménynél kezdeményezhetik gyermekeik felvételét, és a területileg illetékes tanintézet nem utasíthatja el a körzetben lakó jelentkezőket. A kistérségi együttműködés erősítésével szűkíteni kell a különböző iskolák és iskolatípusok közti színvonalbeli különbséget. A korszerűbb tudás megszerzése a célja annak az elképzelésnek, amely nagyobb szerepet szán a tanításban a digitalizációnak. A tárca tervei közt szerepel a tankönyvi akkreditáció átfogó felülvizsgálata. Szemünk fénye program címmel a tantermek világítását is egészségesebbé teszik.