Extravillamos a szennyvíz-nyomvonal felett

A civilek régi vágya válhat valóra: a főváros megvizsgálja, hogyan lehetne összekötni a 17-es és a 19-es villamosokat. A rakpart helyett a pálya alatt vezetne a budai főgyűjtő, amely így nem zavarná a világörökség részét képező budai panorámát.

A budai főgyűjtő új nyomvonalon való megépítésével együtt a főváros megvizsgáltatja, hogy a felső rakparton miként lehetne összekötni a 17-es és 19-es villamosvonalakat. Az erről szóló tanulmány várhatóan novemberre készül el. A dokumentumban a Fő utca közlekedésének rendezésére is kitérnek - tudatta tegnapi tájékoztatóján Lakos Imre, a testület SZDSZ-es elnöke.

Az ügy előzménye, hogy az Unesco tavasszal Budapestre küldte szakértőit, akik úgy vélik: ha a főváros korábbi terveinek megfelelően a budai alsó rakpartot kiszélesítik - ez alatt épült volna a szennyvízelvezető főnyomócső -, az tönkretenné a világörökség részét képező panorámát. A városháza ezért egy korábban vizsgált alternatíva szerint módosítaná a tervet, az 1200-2200 milliméter átmérőjű csöveket csak részben vezetnék az alsó rakpart alatt, egyes szakaszokon a közművezeték a felső rakparton futó villamospálya alá kerülne. A módosítás része, hogy a Margit hídtól északra - a világörökségi területen kívül - megemelik és kiszélesítik a rakpartot. Az Üstökös utca vonalában pedig olyan csomópontot alakítanak ki, amelyen keresztül minden irányból megközelíthető lesz a rakpart.

Az új nyomvonal és terv a korábbi elképzelésekhez képest körülbelül tízmilliárd forinttal kerül kevesebbe. Pontos összeget azonban még nem tudni, a részletes tervek ugyanis csak fél év múlva készülnek el.

Lakos hangsúlyozta: a főgyűjtő nyomvonalának módosítása miatt nem késik a Csepel északi szigetcsúcsára tervezett, óriási szennyvíztisztító megépítése, amelyet 2009-re tervez a városháza. A rakpart alatti főgyűjtő - amelyet száz évvel ezelőtt kezdtek építeni, de néhány szakaszt leszámítva a mai napig nincs kész - vezetné a most tisztítatlanul a Dunába ömlő szennyvizet a csepeli tisztítóba. Ha elkészül a több, mint öt kilométeres cső, akkor megszűnik a Zsigmond térnél és az Ördögároknál lévő szennyvíz-kifolyás, amelyen keresztül ma naponta 45-45 ezer köbméter koszos lé jut a folyóba.

Rába Gergely, a főnyomócső tervezésével foglalkozó Főmterv Rt. tervezője elmondta: a létesítményt a Duna felől, uszályok segítségével építik meg, hogy minél kevésbé zavarják a rakpart forgalmát.

A Védegylet üdvözli a 17-es és 19-es villamosok újbóli összekötésének ötletét - mondta lapunknak Vay Márton, a szervezet munkatársa. Emlékeztetett arra, hogy e két járat eredetileg egy közös pályán közlekedett, amelyet később daraboltak fel. Az összekötött villamosvonal azért is volna előnyös, mert kiválthatná a rakpartra zúduló, észak-déli irányú forgalom nagy részét.

A Védegylet azzal is egyetért, hogy a Margit hídtól északra megemeljék a rakpartot, "a bővítést a fővárostól származó jelenlegi információink alapján a Margit hídtól északra sem tudjuk támogatni" - tette hozzá.

A korábbi változat szerint a pálya alatt vezett fõgyüjtõ nemzavarná a panorámát
A korábbi változat szerint a pálya alatt vezett fõgyüjtõ nemzavarná a panorámát
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.