Remélik, nem politikai lufi
A kerékpáros szervezetek - másfél évtizednyi sikertelen lobbizás után - kellemes meglepetéssel fogadták a városháza biciklis programját, amelyet a napokban a főjegyző adott át nekik. A javaslatcsomag megvalósíthatónak tűnik, és remélik meg is valósul - mondták.
Múlt héten csütörtökön hírül adtuk: Tiba Zsolt főjegyző javaslatcsomagot készített az idén induló, a kerékpárosok budapesti közlekedését elősegítő beruházásokról és egyéb intézkedésekről. A programot szerdán adta át öt biciklis szervezet képviselőinek, köztük a Városi Biciklizés Barátai Egyesület, a Hajtás Pajtás Egyesület és a Levegő Munkacsoport tagjainak.
A csomagban egyebek között szó esik arról, hogy az idén (a korábbi tervvel ellentétben) nem három, hanem huszonhárom kilométernyi bicikliút épül, hogy átszabnák a Bem rakparti kerékpársávot, fejlesztenék a tájékoztató rendszereket - azaz jobb és több tábla, térkép lesz - több tárolót alakítanának ki, valamint megpróbálják elősegíteni, hogy a mostaninál több tömegközlekedési járműre fel lehessen pakolni a bringákat.
A Hajtás Pajtás Egyesület tagja, Sinka Károly érdeklődésünkre közölte: el vannak ájulva attól, hogy az évtizednyi sikertelen lobbizás után most ilyen alaposan - és szinten - kezdett el foglalkozni a Városháza a biciklisek gondjaival. Sinka szerint nyilván sokat nyomtak a latban a legutóbbi nagy kerékpáros felvonulások - április 22-én tízezren vonultak ki a városban - de a kifejlet szempontjából ez már mellékes: a programot a maguk részéről megvalósíthatónak tartják, és remélik meg is valósulnak a javaslatok. Garanciát persze ennyi év után nem lát az anyagban, de - mint fogalmazott - erős bizakodással tölti el.
Hasonlóan reagált a Városi Biciklizés Barátai Egyesület ügyvivője is. Lenkei Péter (úgy is, mint a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja) elmondta, hogy az elmúlt másfél évtized, különösen pedig az elmúlt öt-hat év fényében rendkívül kellemes meglepetésként élték meg a szerdai eseményt - annak közvetlen előzményeit, vagyis a városházi illetékesek és civilek nemrég indult eszmecseréit is beleértve persze. Kérdésünkre, szerintük hogyan lett az eredeti három kilométerből huszonhárom, közölte: az illetékesek a civilek javaslatára megvizsgálták, hogy ha már úgyis nagy erőkkel újítják fel az utakat, nem lehetne-e azokat bicikliúttal együtt rekonstruálni. Kiderült, hogy lehet, sőt, a bicikliút így még olcsóbb is, mint ha külön fognának hozzá a sávok kialakításához. Megjegyezte: ha minden negyedévben ennyi, azaz 23 kilométernyi kerékpárút épülne, úgy kilenc-tíz év alatt utolérnénk Bécset.
Lenkei reméli, hogy a javaslatcsomag nem puszta kampányfogás, bár igaz, ami igaz, egy kicsit annak tűnik. Mindenesetre optimisták. Ha a programról pedig netán mégis kiderülnie, hogy politikai lufi, a maguk módján fejezik ki majd csalódottságukat - azaz nagy-nagy demonstratív felvonulásokat szerveznek.
Néhány civil javaslat, amely találkozott a városháziak tetszésével: rendezzenek olyan versenyt, amelyeken különféle cégek, üzletek bebizonyíthatnák, mennyire biciklibarátok. Egy vállalkozás például jó helyezést - és médiaszereplési lehetőséget kaphatna, ha biztosítaná arra fogékony dolgozóinak a kerékpárral való munkába járást, a kereskedők pedig versenghetnének, melyiküknek van szebb, nagyobb, őrzöttebb biciklitárolója. A főváros megfontolásra méltónak tartja azt az elképzelést is, hogy a jövőben az újonnan épülő irodákban kötelező kegyen a megfelelő méretű kerékpártároló.