A Földanya gyermekei

Farkas Miklós írja Élhet-e tízmilliárd földlakó? című írásában (július 6.) hogy "a Homo sapiens történetének legsúlyosabb katasztrófája előtt áll, és ezt csak úgy kerülheti el, ha képes lesz legalapvetőbb, több tízezer éves paradigmáiról lemondani, azokat az ellentettjükre fordítani".

E paradigmák közül Farkas Miklós egyet emel ki, a növekedés elvét: "Tízezer éveken át kívánatosnak tekintettük azt, hogy minél több gyermek szülessék, minél több állatot számláljon a nyáj vagy a csorda, minél több földet törjünk fel, növekedjék az anyagi javak termelése. A Biblia szerint az Úristen a következő utasítással bocsátotta útjára az első embert: Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a Földet... Tisztelettel jelenthetjük, hogy megtettük, de most mi legyen? Erre nézve ugyanis nem kaptunk útbaigazítást." Az alábbiakban ezzel az állítással szeretnék vitába szállni. Azt akarom megmutatni, hogy igenis kaptunk ilyen útmutatást: olyan gazdasági, politikai és szociális paradigmákat, amelyek akkor is érvényesek, ha betöltöttük a Földet, meg akkor is, ha még nem, és amelyek alkalmazása esetén az emberiség elkerülheti az őt fenyegető katasztrófát. Abban a könyvben, amelyet Farkas Miklós idéz, a Jézus nevű tanító útmutatásai is olvashatók. Ezek közül hármat emelnék ki:

Először is a gazdasági paradigmát, amely egyértelműen az anyagiakban való növekedés elvének Farkas Miklós által is kívánatosnak tartott megfordítása: "nem a vagyonban való bővelkedéstől függ az ember élete". Vagy más fordításban: "Ha bőségben él is valaki, akkor sem a vagyona tartja meg". (Lk 12, 15) S ami ebből következik: "Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön..." (Mt 6,19).

Másodszor a politikai paradigmát, ami határozott állásfoglalás a hatalom kérdésében.

"Tudjátok, hogy akik a pogányok fejedelmeinek számítanak, azok uralkodnak rajtuk, és nagyjaik hatalmaskodnak felettük. De tiköztetek nem az a rend. Hanem aki nagyobb akar lenni, az legyen a ti szolgátok, aki pedig első akar lenni köztetek, az legyen mindenkinek a rabszolgája." (Mk 10, 42-44)

Harmadszor a szociális paradigmát. A szolidaritás elve, a rászorulókon (szegényeken, éhezőkön, betegeken) való segítés, az anyagiaknak, az energiáknak és az időnek velük való megosztása olyan elv, amely Jézus praxisában és tanításában a sabbat törvényét is felülírja. Emellett Jézus többször is mondja, hogy bizonyos vonatkozásokban olyannak kell lennünk, mint Isten. Azt mondja: "Legyetek irgalmasak, amint Atyátok is irgalmas." (Lk 6,36) Ez az irgalmasság egyebek között a szolidaritást jelenti, mert ha a menynyei Atya legfontosabb jellemzője éppen az, hogy gondot visel ránk, akkor nekünk is gondot kell viselnünk a rászorulókra: enni adni az éhezőnek, inni a szomjazónak és felruházni a mezítelent. (Mt 25,31-40.)

A jelen történelmi helyzetben világos, hogy ezek a tanítások nemcsak a magánerkölcs területére vonatkoznak, hanem éppen a Farkas Miklós által hiányolt, a társadalmi praxisra irányuló útmutatások. Arról a kérdésről például, hogy én, mint magánember milyen értékrend szerint költöm el a pénzemet, azonnal látszik ez, ha rátekintünk a statisztikákra, és azt látjuk, hogy a világ gazdagabb felén az emberek többet költenek kutya- és macskaeledelre, cigarettára, és alkoholra, mint amennyiből a szegény országok éhezőinek élelmezése megoldható lenne. Az tehát, hogy a magánember mire költi a pénzét, nem magánügy, mert a sok magánember pénzköltései a termelési kapacitások allokációját maghatározó keresletet alkotnak. Az egyéni döntésekből a piac mechanizmusain keresztül a társadalom akaratának megfelelő gazdaságpolitikai prioritás lesz. Az egyéni értékrendek tehát társadalmi, ha úgy tetszik: civilizációs paradigmává állnak össze.

A kérdés az, hogy vajon éppen a kétezer éves jézusi tanítások lennének-e azok a társadalmi paradigmák, amelyek az emberiséget megmenthetnék a kataklizmától? Nos, a jelenkori európai gyökerű civilizációnk éppen e három paradigma tagadására épül, s látjuk, hogy mire vezet: az első tagadása a Föld kifosztásához, tönkretételéhez, a másodiké végső soron a hatalom erőszakkal való gyakorlásához, azaz a háborúkhoz és a fegyverkezéshez, a harmadiké (illetve a három együtt) a szegény országok nyomorúságához, éhínséghez, járványokhoz. A jelenlegi trendek extrapolációja azt mutatja, hogy az aktuális társadalmi paradigmák mellett - mint Farkas Miklós is állítja - valamiféle globális civilizációs katasztrófa valóban elkerülhetetlen. A történelem tehát indirekt bizonyítja a három jézusi paradigma történelmi helyességét. És talán kiderül az eddigiekből az is, hogy - legalábbis a jelenlegi helyzetben - nem a túlnépesedés az a tényező, amely a globális problémákért, illetve a katasztrófával fenyegető helyzet kialakulásáért felelős, hanem az aktuális gazdasági, politikai és szociális paradigmák együttesen. Nem azzal van baj, hogy hányan élünk a Földön, hanem azzal, hogy hogyan.

A paradigmaváltás csak egy tudatos, komplex, koherens, és sajnos évtizedekig tartó, több- generációs, és minden érintett társadalomra kiterjedő nevelési (civilizálódási) folyamat eredményeként bontakozhat ki. Kérdés, lesz-e erre időnk, nincs-e túl későn?

Az útmutatás kétezer évvel ezelőtt hangzott el, tehát kétezer éves késésben vagyunk. És a probléma nem csak és nem elsősorban a Föld ökológiai és humán-ökológiai, hanem geopolitikai állapota. Ma egész civilizációk között feszülnek a jézusival ellentétes paradigmák szerinti működésből fakadó ellentétek. Sajnos (ma már) a nem európai kultúrkörbe tartozó társadalmakat is e paradigmák jellemzik. Ők is növekedni akarnak, hatalmat akarnak, és nem érdekli őket a náluk is szegényebb civilizációk sorsa. Éppen azért nehéz szót érteni velük, mert annyira hasonlók hozzánk. De annyiban is hasonlók, hogy az itt idézett jézusi paradigmák az ő kultúráik gyökereinél, a nem keresztény kultúrák fundamentális vallási és filozófiai irataiban is megtalálhatók. Ez megalapozhatja optimizmusunkat - és kijelöli a feladatokat. Mindenekelőtt a nagypolitika számára, melynek sürgősen meg kellene kezdenie az interkulturális béketárgyalásokat. Ez alatt nem azokra a szánalmas kísérletekre gondolok, amelyek ma folynak a nemzetközi politika színpadán. Az ugyanis szemfényvesztés. Békét teremteni nem lehet a béke szándéka nélkül. A béke szándéka pedig nincs meg azokban, akik a fenti három jézusi paradigmával ellentétesen működő civilizációs modellben gondolkodnak. Mert a béke szándéka nem az, hogy aktuálisan ne legyen háború, hogy ne robbanjanak bombák a jeruzsálemi piacon vagy a londoni metróban - hanem az, hogy olyan társadalomban akarok élni, amelyik nem gazdagszik (a Föld és más társadalmak rovására), amely nem hatalmaskodik (sem saját polgárai, sem más társadalmak felett), és amely megosztja javait a rászorulókkal. Aki láthatóan és tudhatóan azon dolgozik, hogy ilyen társadalmat építsen, arról és csak arról lehet elhinni, hogy valóban békét akar. Ha békét akarunk, akkor nem a háborút, hanem a háborúság okát kell megszüntetni. A szó mély értelmében vett béketárgyalásnak azt nevezem, amelyik a paradigmaváltásról folyik. Kérdés, hogy maguk a társadalmak - amelyektől a paradigmaváltásról tárgyalni kész politikusok mandátumukat kapják - hajlandók-e szent könyveiket leporolni, és azokból meríteni útmutatást.

A baj az, hogy a modern európai ember fél a vallástól. Pedig a vallás nem csak az ember egzisztenciális válságainak példaszerű megoldása, hanem - úgy tűnik - az emberi történelem megoldása is. Az alapvető paradigmaváltás tehát azt feltételezi, hogy az ember - vállalva lelkiismerete ítéletét - szembenéz vallási tudattalanjával. Mert abban az értelemben mindenképpen újra vallásosnak kellene lennünk, hogy képesek legyünk különbséget tenni a szent és a profán között, hogy létezésünket e fogalmak szerint gondoljuk át újra. A vallásos embert ugyanis az különbözteti meg a nem vallásostól, ahogy a helyzetét felfogja a világban. Hogy nem földlakó, hanem a Földanya gyermeke.

A szerző magántanár

Megköszönöm Ökrös Tamás tanár úr hozzászólását. Azzal, amit ír, nincs vitatkoznivalóm. Valóban évezredek óta rendelkezésünkre állnak a különböző vallások humánus tanításai, a szociálisan érzékeny nagy gondolkodók, filozófusok elméletei arról, hogyan kellene az emberiségnek igazságosan és méltányosan berendeznie életét. A baj az, hogy a hatalmon lévők egészen más szempontokat tartanak fontosnak. Hogy csupán napjainknál maradjunk, a világ legnagyobb hatalmú politikusa kiemeli a "szabadságot" a francia forradalom hármas jelszavából, de nem érdekli az "egyenlőség" és a "testvériség", egy miniszter egyedül a "versenyképességet" tekinti fontos célnak, a szolidaritás elvét "a történelem szemétdombjára veti". Bevallom, pesszimista vagyok (és ez persze nem rokonszenves). A XX. század háborúi borzalmasabbak voltak a XIX. századéinál. Milyenek lesznek a XXI. század háborúi a túlnépesedés körülményei között, ha a dolgok így mennek tovább? Nem tudhatjuk. Majd 50 év múlva folytatjuk ezt a vitát (én most 73 éves vagyok).

Farkas Miklós

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.