Megtérített fuvarozók

Valamennyi fuvarozói érdekképviselet aláírta a kormánnyal kötött 18 pontos megállapodást, bár adóügyben jószerivel üres kézzel állnak a tagságuk elé. A szervezetek gyors végrehajtást sürgetnek. Szombat éjjelre a kormány feloldja a kamionstopot.

Szinte az utolsó pillanatig kétséges volt, hogy a közúti fuvarozók valamennyi szakmai érdekképviselete aláírja-e a hosszas tárgyalássorozattal előkészített, az ágazat versenyképességének javítását célzó 18 pontos megállapodást. Mint azt a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára, Peredi Péter elmondta, egészen tegnap délutánig bizonytalan volt, hogy aláírása szerepel-e majd a megállapodáson - amely még az utolsó pillanatban is változott némiképp -, végül azonban mind a négy érdekképviselet szignálta azt.

A fuvarozói érdekképviseletek nevében de Sorgo Tibor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ügyvezető elnöke, Galambos István MKFE-társelnök, Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT-Hungary) ügyvezető főtitkára, Hunyady Szabolcs, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ), a kormány képviseletében pedig Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára látta el kézjegyével. Az érdekképviseletek tisztségviselői jelezték, akár azonnal készek a megállapodás mielőbbi végrehajtásában közreműködni, azt nyomon követni.

- Új fejezet nyílik a kormány és a szakma kapcsolatában: ez a megállapodás nem lezárása, sokkal inkább kezdete a közös munkának, miután hónapokig tartó munkával megállapítottuk, és sorrendbe állítottuk a fuvarozók legégetőbb gondjait - jelentette ki Szanyi Tibor. Elmondása szerint a magyar vállalkozók versenyképességét gátló egyik legnagyobb akadály lebontása már megkezdődött: július óta hatályos az a miniszteri rendelet, amely lehetővé teszi a hazánkban szabálytalankodó külföldi kamionok megbüntetését, sőt a büntetés kifizetéséig a jármű visszatartását is. Időközben elkezdődött a vámhatóság és határőrség szakembereinek felkészítése is új feladatuk ellátására. Az államtitkár követendő példaként állította más ágazatok képviselői elé azt az együttműködési, illetve kompromisszumkészséget - mind az érdekképviseletek, mind a hivatalnokok részéről -, amely segítségével végül tető alá hozták az egyezséget.

A fuvarozók végül engedtek a gázolaj jövedéki adójára vonatkozó követeléseikből. Korábban ugyanis azt a feltételt szabták az aláíráshoz, hogy a kormány garantálja az adóteher csökkentését, illetve mérsékelje a tevékenységükre vonatkozó áfát. A kabinet ígéretet tett arra, hogy a jövő évi adótörvény-módosítások előkészítésébe a szervezeteket is bevonja. A megállapodás szerint a 2006-ra vonatkozó jövedéki-, gépjármű-, általános forgalmi és iparűzési adóra, az illetékekre, a sofőrök napidíjára, a gépjármű-felelősségbiztosításra, illetve a vámellenőrzésre vonatkozó jogszabály-módosításokat tartalmazó javaslatokat az államigazgatással egy időben az érdekképviseletek is megkapják, javaslataikat pedig a pénzügyi, a gazdasági tárca, és a Miniszterelnöki Hivatal külön egyeztetés formájában áttekinti.

Az érdekképviseletek belátták, hogy az uniós szabályozás ellenében a kormány nem vezetheti be egyoldalúan az árufuvarozás 15 százalékos áfakulcsát, így a kérdés lekerült a napirendről. A megállapodás több törvény- és rendeletmódosításra tesz ígéretet, s ahol szükséges, az érdekképviseletek számára is határidőt szab javaslataik benyújtására. Az államtitkár szerint, utóbbiakat heteken belül végrehajtják, a felrakodó helyek büntethetőségét szabályozó rendelet például sikeres egyeztetést követően már októbertől hatályos lehet. A törvénymódosításokat - köztük például a közúti közlekedést szabályozót - pedig az őszi ülésszak során benyújtják az Országgyűlés elé, s többségük előreláthatólag jövőre már hatályba is lép.

A felek abban is megállapodtak, hogy egy hónapon belül megkezdi munkáját az a munkabizottság, amely a hatósági ügyintézések egyablakos rendszerré alakításának mielőbbi bevezetési lehetőségét vizsgálja. A megállapodásban a gazdasági tárca vállalja a hét végi kamionstop éjszakai feloldásának hatásait a gyorsforgalmi utakon vizsgáló hatástanulmány elkészítését. Mindazonáltal a kormány a tanévkezdésre tekintettel a fuvarozók kérését teljesítve az augusztus 27-ről 28-ra virradó éjszaka feloldja a hét végi kamionstopot.

Szanyi Tibor üdvözli a sajtótájékoztatón megjelenteket. Két oldalán a fuvarozó érdekképviseletek vezetõi
Szanyi Tibor üdvözli a sajtótájékoztatón megjelenteket. Két oldalán a fuvarozó érdekképviseletek vezetõi
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.