Füstölgő lobbi
A környezetvédők viszont azt állítják: a legnagyobb környezetszennyezőnek és infrastruktúra-pusztítónak számító ágazat már jelenleg is a burkolt vagy nyílt támogatásokból és kedvezményekből, a többi adófizető számlájára él.
Évente 5000 milliárdra tehető az az összeg, amit a közúton szállítók kapnak az államtól közvetlenül, illetve a meg nem fizetett költségeken, be nem hajtott közterheken keresztül - derül ki a Levegő Munkacsoport által összeállított, a gazdasági tárcákhoz eljuttatott (a hivatalos - APEH, KSH - adatokon nyugvó, eddig senki által nem cáfolt) számításokból. A legnagyobb tétel az utak rongálása: ezért 99 százalékban a nehéz-tehergépjárművek felelősek (összesen alig 9 ezer, 10 tonnánál nehezebb szállítójármű van az országban), de a költségeknek - például autópálya-matricák formájában - csak a kicsiny töredékét fizetik, jóval kevesebbet, mint a személyautó-tulajdonosok. Hatalmas "spórolási lehetőség" a közterhek és az adók meg nem fizetése - például a külföldön tankolt, de jobbára itthon elfüstölt üzemanyag miatt évente 20 milliárd forintnyi adóbevételtől esik el az állam. A közúti fuvarozók körében elterjedt a számla nélküli munka és a feketefoglalkoztatás (utóbbira jellemző, hogy az ágazatban dolgozók papíron jó 50 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a köztudottan nem túlfizetett vasutasok), a "kreatív" zöldkártyahasználat (a füstokádó Kamazoknak egyébként esélyük sem lenne részt venni a forgalomban) és a járművek illegális túlpakolása, aminek szintén az utak látják a kárát.
Jelen kilátások szerint az üzemanyagárak tartósan magasak lesznek - ami egyébként a környezetbarát vasutat is sújtja, nem csak a közúti fuvarozókat. Aligha az jelenti a megoldást, ha a meglehetősen szűk kört jelentő közúti lobbit újabb kedvezményekhez juttatják.