A Stadlerhoz igazolt a vasút

Aláírta az elővárosi motorvonatai megvásárlásáról és karbantartásáról szóló szerződést a MÁV, valamint a svájci Stadler Bussnang AG. A lépést a gazdasági tárca csak hatálybalépési feltételekkel együtt támogatta.

Pontot tett elővárosi motorvonatai beszerzésére a MÁV. A harminc jármű megvásárlására és karbantartására, illetve további harminc szerelvény opciós beszerzésére hétfőn aláírt szerződéssel azonban aligha van vége a másfél éve tartó históriának. A hétvégén még a lépés elhalasztását javasoló Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter által is engedélyezett - a hírek szerint már napokkal korábban parafált szövegű - megállapodás hatálybalépéséhez ugyanis egyszerre négy, előre meghatározott feltételnek kell teljesülnie. A pusztaszabolcsi, székesfehérvári, és tatabányai vonalakra szánt járművek beszerzésére ettől függetlenül egy ideig még biztosan árnyékot vet majd a tenderben alulmaradt kanadai-német Bombardier által indított bírósági eljárás.

Nem idézett elő visszafordíthatatlan helyzetet az elővárosi közlekedés színvonalának javításához szükséges motorvonatok megvásárlásáról szóló szerződés aláírásával a MÁV és a Stadler Bussnang AG - jelentette ki tegnap Gaál Gyula. Az állami vasút elnök-vezérigazgatója lapunknak arról beszélt: a gazdasági tárca vezetőjével egyeztetett megállapodás erre több biztosítékot is tartalmaz. A mintegy százmilliárd forint összértékű szerződés hatálybalépésének legfontosabb előfeltétele, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) folyamatban lévő eljárásaiban ne minősítse jogsértőnek a MÁV közbeszerzési eljárását, és az azt lezáró döntést. Ellenkező esetben a szerződés érvénytelenné válik.

A KD egyidejűleg két eljárásában is vizsgálja az állami vasút közbeszerzését. A Közbeszerzések Tanácsa (KT) öt tagja által kezdeményezett jogorvoslatnak arra kellene választ adnia, hogy a KD helyesen járt-e el, amikor június elején a vesztes Bombardier ajánlatának pontosítására szólította fel a MÁV-ot. Erről a testület augusztus 23-án tárgyal. Három nappal később, augusztus 26-án pedig a Bombardier kérelmére a vasúttársaság legutolsó, győztesként harmadszorra is a Stadlert kihirdető döntésének jogszerűségéről tárgyal a döntőbizottság. Azt kell eldöntenie, hogy a MÁV jogosan zárta-e ki pályázata értékeléséből a Bombardier-t, illetve érvényes volt-e a Stadler bankgarancia nélkül beadott, a tegnapi szerződéskötést megalapozó ajánlata.

Emellett a MÁV, és svájci szállítójának szerződése akkor is érvénytelenné válik, ha a felek nem tudnak egyezségre jutni a vonatok műszaki kiszolgálását végző javítóbázis létrehozásáról. De hasonló következményei lennének annak is, ha szeptember 5-ig nem születne meg a karbantartási szerződés esetleges idő előtti felmondásának feltételeit rögzítő, részletes megállapodás. Erről előzetesen annyit lehet tudni, hogyha a szerződést a vonatok - a várakozások szerint 15 év múlva esedékes - első nagyjavítása előtt a Stadler mondja fel, a járműgyártó fizet kártérítést a MÁV-nak. Ha viszont a hárommillió kilométer megtétele utánra beütemezett javítást követően az állami vasút lépne vissza a megállapodástól, a Stadler tarthatna igényt kártérítésre.

A járművásárlási szerződés hatálybalépéséhez szükséges feltételek között szerepel még a finanszírozási szerződések megkötése is. Értesüléseink szerint a százmilliárd forintos üzletre a MÁV-nak már megvan az előzetes megállapodása a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB). A MÁV új járműveinek gyártásában alvállalkozóként résztvevő Transelektro-csoport egyik leányvállalatában, a Transelektro Villamossági Rt.-ben 42 százalékos részesedéssel rendelkező pénzintézet ajánlata a hírek szerint drágának számít. Erre azonban mentségül szolgál, hogy az eladósodott MÁV-ot a lehetséges finanszírozók meglehetősen nagy kockázatú ügyfélnek tartják.

A Stadler-Transelektro párosnak a szerződés hatálybalépését követően 12 hónapja van az első motorvonatok leszállítására. A MÁV viszont szeretné, ha az első vonatpár még a parlamenti választások előtt, 2006 márciusában szolgálatba állna. Erre a hírek szerint az ígéret meg is van, a svájci járműgyártó azonban kötelezettséget nem vállalt. Csupán annyi biztos: a MÁV a szerződés hatálybalépése után 24 hónappal átveheti utolsó vonatát is.

A Stadlernél tegnap bizonyára pezsgőt bontottak a már háromszor elnyert pályázat most először megkötött szerződésére. A versenyből kizárt Bombardier viszont még nem tekinti befejezettnek a mérkőzést. Dian József, a Bombardier magyar leányvállalatának ügyvezetője kifejtette: örülnek annak, hogy a MÁV jogszerűen szeretné lezárni tenderét. Nehezen tudják azonban elképzelni, hogy a gazdasági tárca által jóváhagyott hatálybalépési feltételek maradéktalanul teljesülnek. Legalábbis szerintük kétségeket vet fel, hogy a MÁV az ajánlatadás feltételéül szabta az 50 millió forintos bankgarancia meglétét. Ezt viszont a Stadler az utolsó ajánlat augusztus elsejei határidejére nem adta be, ami pedig önmagában is ajánlata érvénytelenségével járó kizáró ok. A MÁV viszont azt állítja, hogy az utolsó, pontosító ajánlathoz már nem kellett ezt produkálni.

A MÁV-beszerzés jogi csavarjai láttán a Fővárosi Önkormányzatnál már elkezdhetnek előre izgulni. Információink szerint ugyanis a motorvonattender két főszereplője, a Stadler és a Bombardier egyaránt indulni kíván a metrószerelvények beszerzésére kiírt pályázaton, amelyre most kell beadni az ajánlatokat.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.