Amerikai konzervatívok szerint a teremtéstant is oktatni kellene a biológiaórákon. A tudományosságra és a pártatlanságra hivatkoznak.
Tudományos kreacionizmus
A középületekben és köztereken elhelyezett vallási szimbólumok ügyéhez hasonlóan, újra és újra fellángol a darwinizmus és a kreacionizmus körüli politikai vita az Egyesült Államokban.
Vallásos csoportok több szövetségi államban szorgalmazzák, hogy az evolúcióelmélet mellett a teremtéstan is kerüljön be a természettudományos tananyagba. Küzdelmüket az „intelligent design” zászlaja alatt vívják. Az elmélet hívei szerint az élővilág jelenségei olyan tökéletesek, hogy kialakulásuk nem magyarázható isteni terv, a világot elrendező magasabb értelem nélkül.
A Legfelsőbb Bíróság 1987-ben már állást foglalt egy ilyen ügyben. Louisianában törvényt hoztak arról, hogy az állami iskolákban csak úgy lehet az evolúció elméletét tanítani, ha a teremtéstant is bemutatják. Az állam és egyház szétválasztásának követelményére hivatkozva a Legfelsőbb Bíróság alkotmányellenesnek nyilvánította és hatályon kívül helyezte a törvényt.
A döntés azonban csak a világ teremtéséről szóló vallási tanokra vonatkozott. Az intelligent design hívei viszont a „tudományos objektivitás és a tények” nevében követelik, hogy az elmélet a tananyag része legyen.
„Az oktatásban az objektivitás megköveteli, hogy a diákok megismerjék a versengő tudományos elméleteket - olvassuk egy kansasi természettudósok és tanárok által írt beadványban. A javaslat szerint a vallási semlegességet és a tudományos elfogulatlanságot is az szolgálja, ha az evolúciós magyarázat mellett az intelligent design elméletét is oktatják.
Nemrég hasonló szellemű nyilatkozatot tett Bush elnök. Egy újságíró megkérdezte, hogy mit gondol, egyenrangú elmélet-e az evolucionizmus és az intelligent design elmélete. Mire az elnök azt válaszolta, hogy „a diákokat meg kell ismertetni a különböző tudományos irányzatokkal”.
A Washington Post figyelmét nem kerülte el a dolog iróniája: A konzervatívok évtizedek óta harcolnak a „tedd, amit jónak látsz” relativista filozófiája ellen, amely lemond az objektív igazságról, és minden vélekedést, személyes választást egyaránt érvényesnek tekint. És akkor az elnök most épp amellett száll síkra, hogy a diákok maguk választhassanak az ellentétes álláspontok közül?
A „versengő tudományos elméletekre” hivatkozó érvelést a teremtéstan iskolai oktatásának nem minden híve teszi magáévá. Charles Krauthammer tekintélyes liberális publicista, de sok kérdésben a konzervatív álláspontot támogatja. Szerinte is helye van az állami iskolákban a kreacionizmus tanításának. De nem a természettudományi tárgyak között, hanem a hittanórán.