Felperzselt dohányreklámok

Tegnaptól nem lehet dohányárut reklámozni az unióban - ám emiatt sehol sem szaggatják le a plakátokat és zúzzák be az újságokat. A honi törvény viszont meglehetősen szigorúnak minősül - no persze egy kis magyar kanyarral a Forma-1 felé.

Augusztus elsejétől kezdve tilos az Európai Unióban dohányárut reklámozni az írott és elektronikus sajtóban - televízióban, rádióban, újságokban és az interneten valamint tilos a nemzetközi kulturális és sportrendezvények dohánygyári támogatása is. A reklámok tilalma az egyik leghatásosabb módja a dohányzás csökkentésének - nyilatkozta nemrég a rendelkezés hatálybalépése kapcsán Markos Kyprianou, az EU egészségügyi és fogyasztóvédelmi európai biztosa. Szerinte az irányelv életeket fog menteni, és csökkenti azon európaiak számát, akik a dohányzással összefüggő betegségekben szenvednek. Az egészségügyi biztos a Világbank egyik tanulmányát említi, amely szerint reklámtilalommal akár 7 százalékkal is csökkenhet a dohányzás terjedése.

Az EU-irányelv hosszú harc eredménye. 1998-ban az unió kötelező érvényű irányelvet adott ki a füstmarketing teljes tilalmáról. Ezt az Európai Bíróság megsemmisítette, mondván: a teljes tiltás nem közösségi hatáskör. A bírósági ítéletet követte a most hatályba lépett rendelkezés 2003-as elfogadása. Az unió megengedi például, hogy a mozikban vagy plakátokon hirdessenek a dohánygyárak, illetve eladóhelyi marketinget alkalmazzanak (napernyőket, hamutartókat tegyenek ki a kávézókba, éttermekbe) vagy az iparág cégei nemzeti sporteseményeket támogassanak.

A magyar szabályozás ennél szigorúbb: hazánkban tilos a dohányáru közterületi reklámja, így például az is, hogy egy trafik valamely márka feliratával jelölje meg a helyét az utcán. A cigaretta reklámja csak a dohányost érheti el - ezért csak az elárusítóhelyeken belül lehet hirdetni, illetve a fogyasztót szabad megkeresni különböző direktmarketing eszközökkel. (Ilyenkor játékokkal, ajándékokkal vagy a csehókba küldött bombázókkal bírják rá a dohányost nevének, címének megadására, majd levelekkel ostromolják, ha magát papírral igazoltan is 18 éven felülinek és függőnek nevezte.)

Patai András, a Dohányipari Szövetség ügyvezető elnöke szerint a magyar szabályozás gyakorlatilag a teljes tilalommal egyenlő. Ám a dohányipar mégis inkább a magas adókat tartja problémának, hiszen miközben a legális cigarettaeladások drasztikusan visszaesnek - a 2001-es több mint 23 milliárd szál után az idén 13 milliárdnál várnak valamivel többet -, a dohányosok száma marad, amennyi volt. Következtetés: az illegális csatornákon szerzik be a hiányt a dohányosok, így a füstmennyiség marad, csak az államnak - és az iparnak - jut kevesebb.

Félix Péter, a Füstirtók Alapítvány elnöke persze minderre azzal válaszol: az adóbevételek dinamikusan emelkedtek ez idő alatt (igaz: a legális forgalmat korlátozó adóemeléseknek ebben azért volt némi szerepük). Félix úgy véli, a dohányzás visszaszorításában az első számú szerepe az árnak van - ezért is harcol a nagyobb adókért -, ám a második legfontosabb a reklámok korlátozása. Azt mondja: mivel a dohányosok bizonyítottan márka-, de minimum gyártóhűek, a reklám egyértelműen a rászokást szolgálja: erre valók a menő életformát sugalló hirdetések. Ő nem tartja túl szigorúnak a magyar szabályt: a Forma-1-ről is kitiltaná az iparágat, hiszen a sportrendezvényen keresztül, a példaképeken megjelenő reklámokkal is leginkább a fiatalokat érik el a gyárak.

A nemzetközi autósverseny magyar főszponzora az egyik gyár - a szervezők nehezen találnának más támogatót helyette. Az utolsó szponzorált évnek egyébként az ideit kiáltották ki. (Talán nem véletlen, hogy az idei versenyt éppen a törvény életbelépése előtt egy nappal rendezték meg.) Ha dohánygyár helyett nem akad más támogató, még az is lehet, hogy nem lesz magyar verseny sem, és akkor az állam tízmilliárdos díjat köteles majd fizetni a Formula One Administration (FOA) Ltd.-nek.

Az újabb "dohánygyári mentőövet" furcsamód a dohányreklám-tilalomról szóló törvény éppen elsejétől hatályba lépett módosítása szolgálja. Az elvben - sőt törvényben kimondva - az új uniós szigornak megfelelő módosítás szerint a gazdasági miniszter "meghatározott időre" felmentést adhat a tilalom alól. A törvény szerint a kedvezmény "olyan, évente a Magyar Köztársaság területén megrendezett esemény vonatkozásában adható, amelyet első alkalommal 1990. január 1. napját megelőzően rendeztek, és megrendezésére 2004. május 1. napját megelőzően kötöttek szerződést."

Magyarország egyébként nem egyedül kerüli meg az uniós szabályokat a Forma-1 miatt. Belgium mellett Olaszország is dohánygyári szponzorációval segíti meg a maga monzai futamát. Állítólag Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök maga találta ki, hogy a Forma-1-et nemzeti versenynek minősítteti, és ezzel kerüli meg a nemzetközi futamra vonatkozó tiltást. Érvként azt találta ki, hogy a versenyt itt rendezték először, és hogy - persze - a Ferrari is olasz. A döntés következményeként Berlusconi népszerűsége nőtt, viszont beperelték az olasz kormányt az Európai Bíróságon.

Ha a dohánygyárak helyett nem akad más támogató, jövõre nem lesz magyar futam?
Ha a dohánygyárak helyett nem akad más támogató, jövõre nem lesz magyar futam?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.