Kevesebbet keresnek nyáron a bankok
A fogyasztási hitelek átlagos hiteldíja (átlagos THM-je) 28,58 százalékos volt júniusban, a kamat ebből persze csak 19,5 százalékot tett ki. Míg azonban ennek mértékét 0,63 százalékponttal mérsékelték, addig a költségek csak 0,13 százalékponttal csökkentek az előző hónaphoz képest. A piaci alapú lakáshiteleknél a hiteldíj valamivel jobban mérséklődött a kamatnál (0,28, illetve 0,25 százalékponttal), így lett a kamat 9,92, a teljes átlagos költség pedig 12,86 százalék. A lekötött betétekre átlagosan 6 százalékos kamatot kínáltak a bankok, ami 0,45 százalékponttal volt kisebb a májusinál.
Panaszra azonban most kevés oka lehet a lakossági ügyfeleknek: a hoszszabb távú összevetésből is az derül ki, hogy a kamatok a betét- és a hiteloldalon is rendben követték a jegybanki lépéseket. Január elseje és június között 2 százalékponttal csökkent a jegybanki alapkamat, 9,5 százalékról 7,5 százalékra (az MNB június 21-én mérsékelte 7, majd ezt követően július 19-én a jelenlegi 6,75-re). Eközben a fogyasztási hitelek átlagos terhe 1,9, a lakáshiteleké 2,3 százalékponttal csökkent, míg a betétekre 2,2 százalékponttal fizettek kevesebbet a bankok.
Terjeszkedik a pénzintézeti világháló
A pénzügyeiket világhálón keresztül intéző lakossági ügyfelek száma 44, míg a vállalatiaké 50 százalékkal emelkedett az első negyedévben 2004 azonos időszakához képest. Ennek megfelelően az internetes folyószámla-szolgáltatásokat kínáló hitelintézetek március végén 520 ezer lakossági és 83 ezer vállalati ügyfelet tartottak nyilván - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt., a T-Mobile és a Sun közös felméréséből.
A bankok egyre magabiztosabban nyilatkoznak az internet nyújtotta lehetőségek kihasználásáról, és az ügyfelek számának növekedése arra utal, optimizmusuknak van alapja. Persze eközben azt sem szabad elfelejteni, hogy sokan továbbra sem tartják elég biztonságosnak a világhálót, illetve a még mindig alacsony magyarországi internetellátottság is a fejlődés gátja lehet. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az első negyedévben 782 ezer előfizetésről számoltak be a szolgáltatók, szemben az egy évvel korábbi 639 ezerrel.
A bankok arra számítanak, hogy továbbra is az internetes átutalások aránya növekszik a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A második, illetve a harmadik helyre a lakossági ügyfélkör esetében a mobilegyenleg feltöltése, a számlainformációk lekérdezése, a vállalati ügyfelek esetében ugyancsak a mobilegyenleg feltöltése, valamint a betétlekötések kerültek. Ugyanakkor a lakosság körében a részvények vételén, eladásán kívül egyéb online banki szolgáltatások, mint például a betétlekötés, a tranzakciók ellenőrzése, a csoportos beszedési megbízások adása is népszerűbbé válik. (Sz. B.)