Totemre hívás
"A töltőállomásokon a gépjármű-üzemanyag egységárait a közútról jól látható oszlopon vagy táblán, a fogyasztók által jól látható magasságban és méretben kell feltüntetni" - ezzel a kitétellel javasolja kiegészíteni a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium árrendeletét a fogyasztóvédelemért felelős Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium (ICSSZEM) - tudtuk meg Mesterházy Attila politikai államtitkártól. Ha a társminisztérium alapjaiban egyetért a módosításokkal, az új szabály akár szeptemberben életbe is léphet - vélekedett.
Az árak kötelező feltüntetését nemrégiben a Magyar Autóklub javasolta, és a kezdeményezéshez kedden csatlakozott a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Rt. és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület is. Szerintük most azért van jelentőségük a jól látható áraknak, mert akár 20 forintos áreltérés is lehetséges az egyes kutak között.
A honi piacvezető hálózatok, mint a Mol, a Shell vagy az OMV, néhány éve kezdték tömegesen levenni a már messziről is látható úgynevezett "totemoszlopaikról" a legnépszerűbb üzemanyagfajták árait - tájékoztatta lapunkat Siklósi Máté, az ICSSZEM alá tartozó Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője. Ezeknél a kutaknál ma csak úgy szerezhet információt az autós az árakról, ha beáll. A szóvivő-helyettes felhívta a figyelmet, hogy ugyanezen láncok más országokban található kútjainál, csakúgy, mint honi konkurenseiknél, az árak már messziről jól kivehetők. A fogyasztói panaszok illetve a média híradásai nyomán az elmúlt hetekben már zajlott a jogszabály-módosítás előkészítése - közölte. Noha a hazai kutaknál alkalmazott lépések nem sértenek jogszabályt, Mesterházy szerint ez egy meglehetősen "durva marketingeszköz", ami indirekt módon arra kényszeríti a vevőt, hogy ott vásároljon.
A fogyasztóvédők szerint az üzemanyag-vásárlás egy "speciális helyzet", amelynek során "életszerűen" csak az autóban, az úton haladva lehet a konkurensek árait összevetni. A helyzetet a vendéglátóiparhoz hasonlítják: ma ugyanis a vevőket már az éttermek kapujában tájékoztatni kell az árakról. Korábban ugyanis azt tapasztalták, hogy aki betér, az árak ismerete nélkül is fogyasztani fog, ami szerintük sértette a választás szabadságát.
Varga István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak kifejtette: cégük 1999 óta csak a magasabb minőségű üzemanyagainak árát tünteti fel totemoszlopain, így némi értetlenkedését fejezte ki a téma aktualitását illetően. Azzal a felvetésünkkel azonban egyetértett, hogy a Mol megváltozott üzemanyagár-képzési politikája következtében július 1. óta jobban "szóródnak" az árak a honi kutak között. Ezért e téren ők is vizsgálják a változtatás lehetőségét. Noha a Moltól hivatalos tájékoztatást nem kaptunk, úgy tudjuk: az olajtársaság alapvetően nem híve a túlzott állami beavatkozásnak. Mivel azonban korábban csak a Shell lépéséhez alkalmazkodtak, nem tiltakoznak egy ilyetén rendelkezés ellen, feltéve, ha az majdan mindenkire - például a Shellre vagy a márkátlan kutakra egyaránt - vonatkozni fog.
Magyar benzinkútpiac
Cég neve
Mol | 358 |
Shell | 182 |
OMV | 170 |
Agip | 118 |
ExxonMobil (Esso) | 35 |
Conoco (Jet) | 31 |
Lukoil | 25 |
Egyéb** | 500 |
*2005. január 1.; ** becslés
Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség