Sms-kampány: iszik vagy vezet
Liberalizáció helyett még következetesebb fellépést várnak a hatóságoktól az ittas vezetőkkel szemben a lapunk által megkérdezett orvosok és pszichiáterek.
Funk Sándor, a Nyírő Gyula Kórház addiktológusa szerint az alkohol olyan élvezeti szer, amely a leginkább befolyásolja a mozgáskoordinációt, a legsúlyosabb agresszivitást okozza, és észrevétlenül, már minimális mennyiségben is hat. - Elméletben elképzelhető alacsony küszöbérték meghatározása, de a határ mindenkinél más, ha betartja egyáltalán - mondja a főorvos. Az alkohol gátlásokat szabadít fel, s éppen az a veszélyes benne, hogy hatását nem érzékeljük. Italfogyasztás után az ember a visszajelzéseket, kritikákat egészen másként éli meg, ráadásul a versenyszellem, a rivalizálás erősödik benne, miközben reakciója lassabb és pontatlanabb lesz. Akár egészen kis mennyiség után is téveszt, aki iszik - véli a főorvos.
Az elutasító véleményt osztja Buda Béla pszichiáter is. Úgy látja, hogy a minimális engedmény hatására biztosan nő az amúgy is magas alkoholfogyasztás. "Nem hinném, hogy bármilyen komolyabb, hivatalos szándék lenne a teljes tiltás feloldása érdekében" - fogalmazott Buda Béla, aki egy európai csoport tagjaként nemzetközi szinten is fellép bármilyen enyhítés ellen. Amellett, hogy az alkohol kedvezőtlenül befolyásolja döntéshozó és koordinációs képességünket, az ittas vezetők nehezebben képesek megítélni az út mellett található tárgyak relatív távolságát. Mivel alkohol hatására romlik a mélységészlelés, ezért jelentősen nő a balesetek kockázata. A kutatók szerint azoknál a vezetőknél is jelentősen romlik a látás, akik már fogyasztottak valamennyi alkoholt, de a véralkoholszintjük még alatta maradt a megengedett értéknek. Ez a romlás főleg a mozgó tárgyak érzékelésében jelentkezik. Az alkoholfogyasztás hatására jelentősen romlik az agy által vezérelt feladatok összehangoltsága, és lelassul a szemmozgás. Egy vizsgálat azt is kimutatta, hogy a nők még a férfiaknál is érzékenyebben reagálnak az alkoholra. A statisztikák szerint a végzetes kimenetelű közúti balesetek több mint negyven százalékát olyanok okozzák, akik alkoholt fogyasztottak, mielőtt autóba ültek.
A rendőrség bekeményítene a szabálysértőkkel szemben
Mind jel arra mutat, hogy a kormány és a rendőrsége nincsenek szinkronban. Miközben a közvéleményt sms-ben feltett kérdésekkel szondázó kormány arra a kérdésre várja a választ a polgároktól, hogy lehessen-e egy pohár sör vagy bor után a volánhoz ülni, az általa irányított rendőrség szigorúbb fellépésre kér felhatalmazást egyes közlekedési szabálysértések elkövetőivel szemben. A rendőrség szakmai okokkal magyarázza a szigorításra tett előterjesztését. Pausz Ferenc, az ORFK közlekedési osztályvezetője elmondta: 2003-hoz viszonyítva tavaly tovább nőtt az ittasan okozott közlekedési balesetek száma. Ezerből 139 esetet okoztak részegen közlekedők. Bár idén az első hat hónapban kismértékben csökkent az ittas vezetők által okozott balesetek száma, a rendőrség úgy véli, vissza kell térni az egy éve módosított gyakorlathoz, azaz az intézkedő rendőr már az enyhén ittas sofőröktől is vehesse el a jogosítványt. Ma erre akkor van lehetősége, ha a sofőr véralkoholszintje meghaladja a 0,8 ezreléket. Az év első hat hónapjában országosan 9054 személyi sérüléses közúti baleset történt, ennek 11 százalékát ittas vezetők okozták. A legtöbbet - 127-et - Pest megyében, a legkevesebbet Zalában és Vasban (16-16 eset). Az autópályákra alkohol elfogyasztása után kevesen merészkednek, fél év alatt 13 autós színezte el a szondát. (F. GY. A.)