Szélmalomharc a falfirkálók ellen
Országszerte több megyei rendőr-főkapitányságon van folyamatban nyomozás graffitisek ellen. Több megyében ugyan csökkent a bejelentések száma, ez azonban az esetek jó részében nem jelenti azt, hogy manapság kevesebb köz- és magánépületet csúfítanának el, mint korábban - legfeljebb a tulajdonosok fáradtak bele abba, hogy állandóan feljelentéseket írjanak.
Vádemelési javaslattal zárult le nemrég egy falfirkálási ügy Debrecenben - tájékoztatott Kiss Katalin százados, a városi rendőrkapitányság szóvivője. Két tizenéves fiatalemberről bizonyosodott be, hogy több mint hatvan helyen hagyták kézjegyüket. A legtöbb eset vétségnek minősül, ám a gyanúsítottak négy esetben bűncselekményt követtek el azáltal, hogy 200 ezer forintnál nagyobb kárt okoztak. Debrecenben tavasszal is indult egy nyomozás két fiatalember ellen, akik elfogásukkor éppen egy huszonegy méter hosszú, két és fél méter magas graffiti elkészítésén fáradoztak. Az előállított fiatalok egyike nyíregyházi, ami jelzi: a falfirkálók nemcsak saját településükön, hanem más városokban is gyakorta ténykednek.
Nyíregyházán tavaly az önkormányzat néhány épületet - köztük a gyakori célpontot jelentő művelődési házat - több százezer forint ráfordítással védőréteggel vonatott be, hogy az újabb falfirkákat könnyebb legyen eltávolítani. Tukacs István alpolgármester úgy nyilatkozott: az elmúlt hetekben az iskolai szünidő megkezdődése ellenére sem érkezett graffitikkel kapcsolatos bejelentés a hivatalhoz.
Speciális filmréteggel vonják be a belvárosi épületek egy részét Miskolcon is, ahol a korábbi évekhez képest megduplázták a falfirkák eltávolítására és az épületek védelmére fordított pénzt. Kertész Béla, a Miskolci Városgazda Kht. igazgató-helyettese érdeklődésünkre elmondta: a döntés, amelynek révén idén hétmillió forint jut a festékszórók nyomainak eltávolítására, a belvárosi rehabilitációval függ össze. A miskolci városközpont felújítására és részbeni átalakítására 1,6 milliárdot költenek, s a felújított homlokzatokat szeretnék megóvni a graffitiktől.
A tapasztalatok szerint nem minden városban jelent számottevő problémát a falfirkálás. Zalaegerszegen például viszonylag kevés graffitit látni a házak falain, a buszokon legfeljebb egy-két kisebb, tenyérnyi méretű firkát találni. Pap Zsolt, az önkormányzat közterület-felügyeleti csoportjának vezetője azt mondta: az elmúlt öt évben egyetlen lakossági panaszt sem kaptak falfirkák miatt.
Szekszárdon legutóbb egy nagy üzlet falait pingálták ki. Mivel a firkálók szinte kizárólag jóval sötétedés után ténykednek, a rendőrök és a polgárőrök éjszakai portyáik során jobban figyelnek azokra a területekre, ahol nagyobb az esély a graffitisek munkálkodására. Varga Péter alezredes, a városi rendőrkapitányság bűnügyi osztályvezetője arról számolt be: az utóbbi időszakban több rongálót sikerült tetten érni.
Átmenetileg Szolnokon is lanyhult a falfirkálási láz azt követően, hogy elfogtak egy kiskorúakból álló csoportot, amelynek tagjai korábban előszeretettel mázolták be a városban lévő buszpavilonokat és házfalakat - tudtuk meg Radeczki Viktortól, a polgármesteri hivatal illetékes tanácsosától. Nemrégiben azonban újabb falfirkák jelentek meg, ezért azt gyanítják: alakult egy másik csoport, amelynek tagjai újból akcióba kezdtek. Radeczki Viktortól megtudtuk, hogy a graffitisek módszerei egyre kifinomultabbak: az utóbbi időben már olyan festékszórókkal dolgoznak, amelyek nyomait a legerősebb vegyszerekkel - például kromofággal - sem tudják eltávolítani. Szolnokon korábban kijelöltek a Széchenyi lakótelepen egy falrészt, ahol kedvükre festékszórózhattak azok, akiknek ez örömet okoz, ám ez sem bizonyult hatékony védekezésnek: amint tele lett a fal, újabbakat kerestek maguknak. A tanácsos megbecsülni sem tudta, mennyit költ a város a falfirkák eltávolítására - ez ugyanis nem szerepel külön tételként a költségvetésben.
A pécsi képviselő-testület 2002-ben alkotott rendeletet a graffitisek megfékezésére. A ma is érvényben lévő szabály 30 ezer forint bírsággal fenyegeti a falrondítókat. A polgármesteri hivatal a tiltással párhuzamosan kijelölt három helyszínt, ahol a graffitisek kedvükre festhetik a falakat. Ám sem a rendelet, sem az engedélyezett felület nem hozott eredményt: az illegális falfestmények azóta is szaporodnak Pécsett. A rendőrségen a falfestések károsultjainak töredéke tesz feljelentést, így évente alig tíz-húsz ilyen ügyben indul vizsgálat. A város egyik szakképző iskolája két éve olyan tanfolyamot indított, amelyen munkanélküli fiatalok az összefestett falak megtisztításának fogásait tanulták meg. A kurzus végzősei tavaly - közmunkában - Pécs információs tábláiról és padjairól lemosták a graffitisek kéznyomait, a munkálatokra a város vagyonkezelő cége egymillió forintot költött. Papp Judit jegyzőtől megtudtuk: az önkormányzat térfigyelő kamerák felszerelésére készül, amitől a közbiztonság javulása mellett a graffitisek elriasztását is remélik.
A szegedi tapasztalatok igazolhatják a pécsiek törekvéseit, ugyanis a belvárosi sétálóutcákat már sokkal kevésbé csúfítják el firkálmányok, amióta működik a térfigyelő rendszer. Mivel azonban az egész várost lehetetlen bekamerázni, a központban is több olyan utca van, ahol nem találni egyetlen firkamentes házfalat sem. A rendőrség a polgárőrökkel és a városőrökkel együttműködésben próbál fellépni a rongálók ellen. Az elmúlt években igyekeztek feltérképezni a firkáló csoportokat: a graffitikről és kézjegyekről egy fotóalbumot is összeállítottak, hogy könnyebb legyen azonosítani a jövőbeli rongálások elkövetőit. Pádi László, a városi óvodákat és iskolákat kezelő intézmény műszaki igazgatója arról számolt be: a szegedi önkormányzat épületbiztosítása évi egymillió forintig fedezetet nyújt a városi kezelésben lévő ingatlanok graffitimentesítésére. Ebben az évben viszont már olyan sok épületet csúfítottak el a graffitisek, hogy a 2005-ös keret döntő hányadát az első fél évben kimerítették.
A Magyar Államvasutaknak - ezzel pedig közvetve a költségvetésnek - évente mintegy 225 millió forint kárt okoznak a vagonokat összefestő graffitisek. Kavalecz Imre, a vasúttársaság szóvivője arról tájékoztatott: tavaly több mint kétezer vasúti kocsiról távolítottak el firkálásokat. Egy vagon graffitimentesítése négyzetméterenként négyezer forintba kerül, egy-egy vasúti kocsi teljes újrafestése 300-400 ezer forintos költséget emészt fel. A több ezer forgalomban lévő vagonból eddig mintegy kétszáz kocsit vontak be olyan védőréteggel, amely könnyebbé teszi a rongálások nyomainak eltávolítását.