Csalódottság a hetes út mellett
- Éveken át azt ígérték lakossági és egyéb fórumokon az illetékesek, hogy amint elkészül az M7-es új szakasza, kitiltják a 7,5 tonna feletti nehézgépjárművek forgalmát a 7-es számú főútról, most mégis változtattak az álláspontjukon - állítja Békés András, aki Balatonbogláron lakik. Szerinte a kamionos lobbi erősebbnek bizonyult a helyi lakosoknál, ezért történhetett meg, hogy az M7-es új, Balatonszárszó és Ordacsehi közötti szakaszának múlt heti átadásakor nem tiltották ki a kamionokat a kiemelt üdülőkörzetből - arra kaptak csak ígéretet a Somogy megyei közútkezelő társaságtól, hogy egy 800 méteres szakaszon kihelyezik a súlykorlátozó táblákat, amint azok elkészülnek. Békés András érthetetlennek tartja, miért nem tudták időre elkészíteni a táblákat, másfelől szerinte egy rövid távon bevezetett korlátozás nem biztosítja a Balatonszárszót, Balatonszemest, Balatonlellét és Balatonboglárt érintő útszakasz védelmét. Szavai szerint az utóbbi években elviselhetetlenné nőtt a főút kamionforgalma. A lakott területeken átlagosan 70-80 kilométeres sebességgel, főként az éjszakai és a hajnali órákban áthaladó kamionok fokozott balesetveszélyt, talajrezgést, környezetszennyezést és zajártalmat okoznak. Békés András azt mondja: házának falai megrepedeztek, és csak azért nem indított kártérítési pert a közútkezelő, illetve a magyar állam ellen, mert nem tudja állni a magas perköltségeket.
- A csalódott helyi lakosok készek hetente forgalomlassító demonstrációt tartani a kamionok kitiltásáért, ha az önkormányzat által az ügyben vállalt egyezkedés nem jár sikerrel - közölte Békés András, akit a boglári önkormányzat képviselőjeként már sokan megkerestek panaszaikkal.
- A kamionforgalom máris mérséklődött a 7-esen az új sztrádaszakasz átadásával - reagált az észrevételre Szabó László, a Somogy megyei Állami Közútkezelő Kht. forgalomszabályozási osztályának vezetője. A 7,5 tonna súlyt meghaladó teherautókat kitiltó táblák kihelyezését viszont egyelőre csak a Rádpuszta és Balatonszemes határa közötti 800 méteres útszakaszon tervezik - tette hozzá. A szakember elmondta: néhány hónapja döntöttek úgy, hogy nem szükséges az áthaladó nehézgépjármű-forgalom kitiltása az egész szakaszról, hiszen a gyakorlati tapasztalatok szerint ezt el lehet érni egy rövidebb útvonalat érintő súlykorlátozással is. Ezzel a megoldással ráadásul nem gördítenek akadályt a helyi áruszállítás elé.
Szabó László elismerte, hogy az áthaladó nehézgépjármű-forgalmat úgy lehetne teljesen kiszorítani az érintett településekről, ha a vitatott szakasz másik végén, Balatonboglár közelében is súlykorlátozást vezetnének be, erre azonban még várni kell. Nem épült meg ugyanis a 67-es utat az új M7-es szakasszal összekötő út, így a Dél-Dunántúlról érkező járművek továbbra is csak Balatonlellén áthajtva, a 7-esen juthatnak tovább. Az összekötő út engedélyeztetése természetvédelmi kifogások miatt késett, de már zajlanak a régészeti feltárások, így várhatóan a jövő évben megépülhet - állítja a szakember. Másfelől az autópálya folytatásának hiánya miatt a délről érkező és nyugatra tartó kamionosokat nem lehet arra kényszeríteni, hogy néhány kilométer autópályán való megtételéért megvásárolják a matricát. Az M7-es további szakaszának átadása a jövő évben várható, tehát addig kellene még türelemmel lenniük az érintett települések lakóinak - fejtette ki Szabó László.
Kovács Miklós, Balatonboglár polgármestere másként látja a helyzetet. Mint mondta, az M7-es új szakaszának forgalomba helyezése ugyan tényleg érezhetően csökkentette a településen áthaladó forgalmat, de a kamionok okozta alapproblémát nem szüntette meg. Az önkormányzat a korábbi ígéretek teljesítését kérve tárgyalásokat kezdeményezett a közútkezelő társasággal és levélben fordul a gazdasági miniszterhez. Mint Kenéz István polgármestertől megtudtuk, a boglári kezdeményezéshez Balatonlelle is csatlakozik.
Az érintett önkormányzatok azt szeretnék elérni, hogy az M7-es csatlakozó szakaszainak átadásáig legyen ingyenes a Balatonszárszó-Ordacsehi szakasz használata, hogy a délről nyugatra tartó kamionosok inkább azt használják, elkerülve a településeket. Másfelől állami támogatást sürgetnek ahhoz, hogy a közútkezelő társaság minél előbb megépítse a 67-es utat az M7-es elkészült rádpusztai csomópontjával összekötő útszakaszt, így a Pécs, Szigetvár, Kaposvár felől érkezőknek a továbbjutásért ne kelljen behajtaniuk az üdülőövezetbe.