Árháborúba torkollt a portugál áfaemelés
Inkább a nyereségből faragnak le a nagy kereskedelmi hálózatok, csak hogy áraikat tartani tudják az erős versenyhelyzetben. Az Auchan, a Carrefour, az Ikea egymás után jelentették be, hogy a magasabb áfa ellenére sem változtatnak áraikon. Az általános forgalmi adó júliustól 19 helyett 21 százalék, de az emelés nem érintette az alapvető élelmiszerekre érvényes 5, valamint a szolgáltatásoknál alkalmazott 12 százalékos kulcsot. Az áfaemelés egyike azoknak az intézkedéseknek, amelyekkel a portugál kormány (az eurózónán belül rekordnak számító) 6,83 százalékos GDP-arányos költségvetési deficit visszaszorítását célozza. A két százalékkal magasabb forgalmi adóból az év végéig 550 millió euró pluszbevételre számítanak.
A nagy kereskedelmi cégek a legkülönbözőbb reklámfogásokat alkalmazva hirdették meg árkampányaikat. A Carrefour egy 737 cikkből álló fogyasztói kosár fix árát ígéri év végéig, az Ikea pedig bejelentette: nem fog változtatni a 2005-re érvényes katalógusárakon. Mások, mint a Freeport kereskedelmi központ vagy a Marktest azzal csábították a vásárlókat, hogy visszatérítik az áfa egy részét vagy teljes egészét. Eddig leginkább az autóeladók jártak jól, mert aki tehette, sietett autót venni még júniusban, hogy 200-300 eurót spóroljon.
José António Silva, a kereskedelmi szövetség elnöke arra figyelmeztetett, hogy a szupermarketek négyszázalékos haszonnal dolgoznak, így nem képzelhető el, hogy ennek feléről tartósan lemondjanak. Márcsak azért sem, mert az áfaemelés a benzinárakat és a sztrádadíjakat is érintette, a szállítás drágulása pedig előbb-utóbb minden árucikken érezteti hatását.
A növekvő árakkal szemben tehetetlen vásárlók, amikor csak tudnak, átruccannak a szomszédos Spanyolországba. Az ott alkalmazott 16 százalékos áfa és az olcsóbb benzin miatt a vásárlóturizmus további növekedésére lehet számítani.
Lisszabon, 2005. július