Több mint tanú

A füredi kikötőnél sétálók, a tihanyi és a csopaki nyaralótulajdonosok, továbbá a közeli településeken üdülők nem tudtak betelni az élménnyel: valóban káprázatos látvány volt, ahogy a több száz vitorlás felsorakozott a képzeletbeli rajtvonalon, és pontban délelőtt fél 10-kor nekivágott a 37. Kékszalagnak.

A hagyományokban és szórakoztató történetekben egyaránt gazdag Balaton-kerülő versenyen a startot jelentő lövés előtt megdőlt egy rekord: 432 hajó nevezett, fedélzetén összesen 1961, mindenre elszánt kormányossal és legénységgel.

Néhány kiváltságos a sokat látott Jókai hajó fedélzetén közeli szemtanúja lehetett a rajtnak. Egy szemüveges, kalapos úr láthatóan meghatottan szemlélődött, ahogy nagy idők nagy tanúi szokták. Soós Miklósnak hívják, jó ideje Kanadában él, de vele kapcsolatban nem ez a legfontosabb információ, hanem az, hogy annak idején a legendás Nemere II-n hajózott. Nem a sokat emlegetett, 10 óra 40 perces rekordot hozó 1955-ös Kékszalagon, hanem a két évvel korábbin. Azt is a Balaton talán legszebb hajója nyerte, valamivel gyengébb idővel. Soós úr úgy emlékszik, hogy a mostanihoz hasonló napos időben, ugyancsak enyhe szélben rajtoltak, aztán váratlanul akkora vihar kerekedett, hogy az indulók 90 százaléka feladta a versenyt. A csőnél, vagyis a Tihany és Szántód közötti szorosban már csak tíz hajó haladt át, igaz, ez a tíz be is fejezte az 1953-as Kékszalagot.

Az utódok mezőnye a startot követően rögvest kettészakadt győzelmi esélyesekre és ráérős kirándulókra. Amint egy, az utóbbi kategóriába tartozó vitorlás mellett hajózott el a Jókai, az egyik, éppen csak epés néző abbéli reményét fejezte ki, hogy van náluk kétnapi élelem. A rendezőség amúgy vasárnap reggel nyolcig várja a részvevőket a Balatonfüred előtti célnál; aki addig nem ér be, azt már nem rangsorolják, mindazonáltal remélik, hogy valaha partot ér.

A kenesei bóját elsőként a négyszeres Kékszalag-bajnok Litkey Farkas kormányozta Lisa érte el, mondhatni a papírformának megfelelően. Mi több, Siófoknál is ők mutatkoztak a leggyorsabbnak, és ez már a tájékoztató jellegnél jelentősebb információ volt, mondhatni részeredmény. A Lisa nyomában az Arcadom haladt Soponyai Gézával, majd némi meglepetésre az Orpheus nevű 70-es cirkáló következett Szilvássy Attilával a kormánynál. Az ugyancsak esélyesnek tartott Szamuráj Jack az ötödik helyen volt ekkor, közvetlenül a Detre fivéreket (is) szállító Remete előtt.

A Balaton nyugati medencéjében kissé "eldurvult" az időjárás. A csőnél a mezőny végét kapta el egy zivatar, majd Szigligethez közeledve - egy helyi frontnak köszönhetően - erősödött a szél. Az Imperial nevű hajó árbocát ketté is törte, egyéb kárt nem okozott. Az élen a helyzet nem változott: vezetett a Lisa, követte az Arcadom és a Szamuráj Jack. A keszthelyi fordítóbóját este hétkor érték el, ami egyben azt is jelentette, hogy biztossá vált: a Nemere II ötvenéves csúcsa tovább él.

Légi felvétel - egy Cessna is megcsodálta a megannyi hajót
Légi felvétel - egy Cessna is megcsodálta a megannyi hajót
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.