Gyorsbusz a metró huszadáért

Metró helyett buszsáv, nagyságrendekkel több P+R parkoló, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés infrastruktúrájának kiépítése - ezekkel a Budapestnek szóló javaslatokkal érkeztek a közlekedésszervezés nemzetközi szakértői a magyar fővárosban zajló "Autómentes városok" konferenciára.

Az immár ötödik alkalommal megrendezett világtalálkozó résztvevői valójában nem autómentessé, hanem a nem autóval közlekedők számára is lakhatóbbá kívánják tenni a városokat.

A legnagyobb feltűnést keltő előadást a kolumbiai Bogotából érkezett szakemberek tartották. A 7 milliós lakosságú és nem igazán gazdag nagyvárosban három év alatt csekély ráfordítással olyan olajozottan működő tömegközlekedési hálózatot sikerült kialakítani, amellyel a nyugat-európai metropolisok között sem vallanának szégyent. A rendszer lelkét az elkülönített buszsávokon sűrű menetrend szerint közlekedő csuklós autóbuszok jelentik - a metró-szintű megoldás huszadannyiba került, mintha földalatti pályákat építettek volna. Oscar Edmundo Diaz, a Kolumbiai Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet munkatársa szerint a sikerhez a jól működő tömegközlekedés nem elég, csúcsidőben a gépkocsiforgalmat is korlátozni kell. Amerikai kollégája, Walter Hook arról számolt be, hogy a gyorsbusz-program világszerte meggyőző eredményeket hoz, amennyiben a vonalakat egészen a külvárosokig meghoszszabbítják, és a megállókat a forgalmas csomópontokba telepítik. A szakértő javasolta, hogy a már jelenleg is meglévő budapesti buszsávokat fejlesszék tovább, még inkább határolják el az egyéb forgalomtól és a kereszteződésektől. Arra is rámutatott, hogy a járműforgalomtól elzárt sétányokkal, illetve jó minőségű kerékpárutakkal érezhetően csökkenteni lehet a közlekedési rendszer terhelését.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője a fővárosi P+R-rendszer problémáit mutatta be. Budapesten csupán négyezer P+R parkolóhely van, miközben naponta 230 ezer gépkocsi lép be a főváros területére, és 100 ezer indul el a külső kerületekből a belváros felé. A tervezett további 8 ezer P+R parkoló sem változtat érdemben azon, hogy nagyságrendi különbség van az autók és a helyek száma között.

Bánsági György, a fővárosi önkormányzat környezetvédelmi bizottságának elnöke szerint azért vannak biztató eredmények - tavaly például a Campona bevásárlóközpontnál létesítettek P+R parkolót, ahonnan a sűrűn közlekedő vonatokkal lehet bejutni a belvárosba, és a kedvező fogadtatás nyomán fejlesztik az autósok által már "kinőtt" kőbánya-kispesti autótárolót is.

MDF: javaslatcsomag
a kerékpárosokért

Tízpontos javaslatcsomaggal fordult a város vezetőihez a fővárosi MDF-frakció a kerékpározás elterjedtebbé válása és a biciklisták védelme érdekében. Szorgalmazzák egyebek között, hogy ne csak a HÉV-en és a fogaskerekűn lehessen kerékpárt szállítani, tartsák jobban karban a bicikliutakat, azokat jobban táblázzák ki, a fővárosi iskolákban pedig tanítsák a kerekezést. Szőke László frakcióvezető elmondta: a 140 kilométeres, nem összefüggő budapesti kerékpárút-hálózat nem elegendő. Ráadásul a meglévő utakat nem tartják karban, gyakoriak a kiálló csatorna-fedőlapok, vagy az, hogy a közúttal való kapcsolatuk életveszélyes. Kérdésünkre azt sem tartotta kizártnak, hogy civil szervezetek kezelésébe adhassanak a kerületek egy-egy kerékpárút-szakaszt. Az MDF-frakció a javaslatait eljuttatta a főpolgármesterhez, valamint a kerékpáros szervezetekhez. Az ellenzéki politikus szerint az a cél, hogy a kerékpár ne csak sportolási, hanem bevett közlekedési eszköz legyen Budapesten. Ehhez viszont nem elég az a négy kilométernyi kerékpárút, amely az elmúlt három évben épült a fővárosban. Rámutatott: a magyar fővárosnál kisebb Prágában és Bécsben háromszáz, illetve ezer kilométer hosszú a hálózat. Azért, hogy Budapest behozza a lemaradást, Szőke szerint az önkormányzati ciklusból hátralévő egy évben fel kell készülni a 2006 utáni nagyszabású kerékpárút-építésre. Az MDF-frakció vezetője szerint mindezekre az útépítésre rendelkezésre álló keretből kellene költeni. Bírálta a város vezetőit, amiért még mindig "úri passziónak" tekintik a kerékpározást, amelyre a maradványelv alapján jut pénz. (S. G.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
A NOL kiadója a Népszabadság zrt. © Minden jog fenntartva.