Gyorsbusz a metró huszadáért
Az immár ötödik alkalommal megrendezett világtalálkozó résztvevői valójában nem autómentessé, hanem a nem autóval közlekedők számára is lakhatóbbá kívánják tenni a városokat.
A legnagyobb feltűnést keltő előadást a kolumbiai Bogotából érkezett szakemberek tartották. A 7 milliós lakosságú és nem igazán gazdag nagyvárosban három év alatt csekély ráfordítással olyan olajozottan működő tömegközlekedési hálózatot sikerült kialakítani, amellyel a nyugat-európai metropolisok között sem vallanának szégyent. A rendszer lelkét az elkülönített buszsávokon sűrű menetrend szerint közlekedő csuklós autóbuszok jelentik - a metró-szintű megoldás huszadannyiba került, mintha földalatti pályákat építettek volna. Oscar Edmundo Diaz, a Kolumbiai Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet munkatársa szerint a sikerhez a jól működő tömegközlekedés nem elég, csúcsidőben a gépkocsiforgalmat is korlátozni kell. Amerikai kollégája, Walter Hook arról számolt be, hogy a gyorsbusz-program világszerte meggyőző eredményeket hoz, amennyiben a vonalakat egészen a külvárosokig meghoszszabbítják, és a megállókat a forgalmas csomópontokba telepítik. A szakértő javasolta, hogy a már jelenleg is meglévő budapesti buszsávokat fejlesszék tovább, még inkább határolják el az egyéb forgalomtól és a kereszteződésektől. Arra is rámutatott, hogy a járműforgalomtól elzárt sétányokkal, illetve jó minőségű kerékpárutakkal érezhetően csökkenteni lehet a közlekedési rendszer terhelését.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője a fővárosi P+R-rendszer problémáit mutatta be. Budapesten csupán négyezer P+R parkolóhely van, miközben naponta 230 ezer gépkocsi lép be a főváros területére, és 100 ezer indul el a külső kerületekből a belváros felé. A tervezett további 8 ezer P+R parkoló sem változtat érdemben azon, hogy nagyságrendi különbség van az autók és a helyek száma között.
Bánsági György, a fővárosi önkormányzat környezetvédelmi bizottságának elnöke szerint azért vannak biztató eredmények - tavaly például a Campona bevásárlóközpontnál létesítettek P+R parkolót, ahonnan a sűrűn közlekedő vonatokkal lehet bejutni a belvárosba, és a kedvező fogadtatás nyomán fejlesztik az autósok által már "kinőtt" kőbánya-kispesti autótárolót is.