A mobiltelefonok piacán Afrika produkálja a leglátványosabb növekedést (igaz, nagyon alacsony bázisról indul a fekete kontinens). Az Economist szerint ez nagy segítség lehet a szegénység leküzdésében.
Kell-e Afrikának a mobiltelefon?
A világ lakosságának 80 százaléka él mobilszolgáltatók hatókörében, de csak körülbelül 25 százaléknak van mobilja - mutat rá az Economist július 7-i számában megjelent "Calling an end to poverty - Mobil phones and development" című összeállítás (a cikk az interneten csak előfizetők számára elérhető).
A mobilpiac gyorsabb bővülésének a szegény országokban kézenfekvő akadálya a készülékek ára. A gazdag országokban a készülékek körülbelül 200 dolláros áron érhetők el, ami ott nem éri el az átlagjövedelem egy százalékát. A szegény országokban nagyjából 50 dollárért lehet készülékhez jutni, ami azonban az alacsonyabb átlagjövedelemnek ott sokkal nagyobb (10 és 20 százalék közötti) hányada. A szolgáltatók ezért igyekeznek árcsökkentéssel elérhetővé tenni a készülékeket. A Motorola például 6 millió mobiltelefont készül 40 dolláros áron piacra dobni. Jövőre egyes szolgáltatók 30 dollárért is kínálnak készülékeket a tervek szerint.
A piacelemzők az árcsökkentésektől évi 150 millió új előfizető piacra lépését remélik. Felhívják ugyanakkor a figyelmet a másik korlátra: sok szegény országban a kormányok jókora adóval sújtják a mobiltelefonok vásárlóit. Törökországban vagy Bangladesben például 15 dolláros "kapcsolási adót" vetnek ki az új készülékek vásárlóira, más országokban importvámokkal és különadókkal drágítják a mobiltelefont.
A mobilpiac bővülésétől az elemzők azt remélik, hogy szűkül a "kommunikáció-gazdag" és "kommunikáció-szegény" országok közötti szakadék. Úgy látják, ez a "bűvös eszköz" a vállalkozói szféra erősödését és a gazdasági aktivitás növekedését eredményezi, használható kapcsolatot teremt a rossz utaktól és a megbízhatatlan postai szolgáltatásoktól szenvedő emberek között, megkönnyíti a farmerek piacra lépését, valamint biztonságos és kényelmes pénzátutalást tesz lehetővé.
A mobiltelefonok terjedése több vállalkozás elindulását tette lehetővé az utóbbi öt évben Afrikában, mint bármilyen más tényező - idéz az Economist egy fontos mobilpiaci szereplőt. - A mobilok terjesztéséhez nincs szükség segélyekre sem, mert az ígéretes új piac gyors növekedése minden szereplőnek érdekében áll.
(forrás: The Economist)