Levegőminőség: EU-s szinten átlagosak vagyunk

A levegő szennyezettsége európai uniós összehasonlításban átlagosnak tekinthető Magyarországon - mondta Rakics Róbert a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára.

A helyettes államtitkár kifejtette, hogy az országban minden településen megfelelő minőségű a levegő, de van, ahol a szennyezők alacsony koncentrációja a "jó", illetve néhol a "kiváló" besorolást is lehetővé teszi. A legrosszabb a levegő Budapesten, azon belül is főként a Baross téren és a Széna téren - mondta Rakics Róbert. Hozzátette, hogy az EU-tagállamok fővárosai közül Athénnek és Rómának szennyezettebb, Helsinkinek és más skandináv fővárosoknak viszont tisztább a levegője, mint Budapestnek.

A helyettes államtitkár kifejtette: az ipari eredetű légszennyezők Magyarországon az elmúlt évtizedekben a gazdaság átalakulásával az egészségügyi EU-határértékek alá csökkentek, és csak ritkán haladják meg azokat. Rakics Róbert a legnagyobb eredményként említette, hogy a főként ipari üzemekből származó kén-dioxid koncentrációja a levegőben a 80-as évekhez képest negyedére esett vissza. Ugyanakkor a közlekedésből származó szennyezések továbbra is gondokat okoznak. Rakics Róbert felhívta a figyelmet, hogy az autók által kibocsátott nitrogén-oxidok mennyisége enyhén emelkedik, és emiatt a talajközelben is a megengedettnél nagyobb mennyiségben jelenhet meg a levegőben ózon.

Rakics Róbert kitért a porszennyezésre, ami nem csak a magyarországi településeket, hanem az EU több városát is - főként Belgiumban, Hollandiában és Ausztriában - jelentős kihívások elé állítja. A korábban ez a probléma azért nem vetődött fel, mert ebből a szennyezőtípusból a különösen szennyező, alacsonyabb szemcseméretű port az EU-csatlakozás előtt Magyarországon nem mérték, és az EU-ban is csak mostanában szigorodnak a határértékek. A főként a dízelautók kipufogó-gázából és az autók által felvert porból származó, 10 mikrométernél kisebb légszennyező részecskék rendkívül egészségkárosító anyagoknak számítanak, mert az orrba kerülve nem tapadnak meg, hanem rögtön a tüdőbe jutnak.

A helyettes államtitkár jelezte, hogy az EU egy adott városban évente legfeljebb 35 olyan napot néz el, amikor 24 órás átlagban a 10 mikrométernél kisebb porszemcsék nem lépik túl az 50 mikrogrammos köbméterenkénti határértéket. Ennél szennyezettebb helyeken az önkormányzatoknak közlekedésszervezési beavatkozásokkal, forgalomcsillapítással, parkoló-övezetek bevezetésével kell tenni a légszennyezés csökkentéséért.

Magyarországon már fél év elteltével túllépte az egy évben megengedett 35 napos határt Budapest, Miskolc, Putnok és több más település is - mondta Rakics Róbert. Hozzátette, hogy 2010-ig az érintett önkormányzatoknak mindenképpen megoldást kell találniuk, hogy ne csak a most érvényes határértékeknek, hanem az elkövetkező években tovább szigorodó előírásoknak is eleget tegyenek. (A forgalomcsillapítás eredményességét jól mutatja, hogy a legszennyezettebbek közé tartozó fővárosi Baross téren a 4-es metró építése miatt elterelt forgalom hatására a határérték alá esett vissza a por- és egyéb légszennyezés.)

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.