Körbeszemeteljük a koszos vasutat

Az autópályák, főutak környéke viszonylag rendezett, míg akár a fontosabb vasútvonalak mentén is lepusztult a környezet. Elképesztő állapotú szerelvények döcögnek elképesztő környezetben. És ebben nem csak a MÁV a bűnös.

Hiába környezetbarát a vasúti közlekedés, ha a vasút által biztosított környezet elviselhetetlen. A lepusztult kocsik, állomások, a pályák mentén halmozódó szeméttelepek a tömegközlekedési mód igénybevétele helyett a gépkocsizásra sarkallják az embereket. Inkább ül valaki a saját autójában a dugóban, mint hogy zsineggel varrott, kitépett fejtámlájú bőrülésre tapadva nézzen ki a mocskos üvegen. Szerencséjére így homályosan érzékeli, hogy a sínek mentén halmozódik a magyar lakosság környezetvédelmi tudatossága. Szidhatjuk persze a vasutat, de ez csak részben a cég hibája. A vasúti környezetszennyezés jelentékeny részéért az utasok, illetve a vasutak mentén élők felelősek. Az emberek jelentékeny része ugyanis senki földjének tekinti a sínek mentét. A jól megközelíthető helyeken kidobják a kommunális hulladékaikat, majd továbbállnak. A látványt a MÁV számlájára írják.

A MÁV a közelmúltban készítette el a 2005-2008. évekre kiterjedő környezetvédelmi stratégiáját. A végrehajtandó feladatok ára összességében eléri az 50 milliárd forintot - tájékoztatta lapunkat Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője. A feladatok között található a MÁV által okozott talaj- és talajvízszennyezések felszámolása. 1996 óta 71 telephelyen kezdődött meg a kárelhárítás - az ár 8,5 milliárd forint. Ezek közül 2004 végéig 21 telephelyen fejeződött be a munka. Olajszennyezett vasúti pálya alapjának cseréjére akkor kerül sor, ha az közvetlenül a mentesítés alatt álló telephelyen található. A szennyezett anyagot veszélyes hulladékként adják át a mentesítést végzőknek.

A MÁV önálló hulladékgazdálkodási stratégiával is rendelkezik. Korábban a cég ez irányú tevékenységét elsősorban a szelektív gyűjtés és a keletkezett hulladékok környezetkímélő ártalmatlanítása jellemezte. Az idei év kiemelt feladata az illegális hulladékokkal kapcsolatos feladatok végrehajtása. Az így lerakott hulladékok mennyisége a szóvivő megítélése szerint jelentéktelen, mégis a vasút társadalmi megítélését nagymértékben befolyásolja a vasúti területeken heverő hulladékok látványa. A jó imázs érdekében a MÁV több alkalommal takarítja el a vasúti pályák és ingatlanok környezetéből a szemetet. Kavalecz Imre elmondta: mivel az üzemi területeket nem lehet kerítéssel körbevenni, ezért az újratermelődés, az illegális elhelyezés megakadályozására kevés a lehetőségük. (Arra viszont lenne módjuk, hogy a pályák mentén tornyosuló sínhalmokat, kibelezett vagonokat, semmire sem használható betonlétesítményeket eltüntessék!)

A vasúti területeken lerakott hulladékok mennyiségét és minőségét folyamatosan elemzik. Az eddigi eredmények szerint a hulladékok jellemzően kommunális jellegűek és építési törmelékek, amelyek nem vasúti technológiákból származnak. A településenként meghatározott illegális hulladékok mennyiségének ismeretében intézkedési tervet készítenek a területek megtisztítására és a további szennyezés megakadályozására.

A vasúti pálya mellett szétszórtan látható hulladékokat jellemzően az utasok termelik - állítja a szóvivő. Elsősorban műanyag palackokat, papír- és egyéb, étkezéshez köthető hulladékokat tartalmaznak. A települési szelektív hulladékgyűjtésekhez kapcsolódva több településen kezdeményezték, hogy az utasok az állomásokon a kijáratok környezetében kulturált módon elhelyezhessék hulladékaikat. A program jelenleg is folyik.

A vasutak egyik legnagyobb környezeti problémája a zajterhelés. Az elavult tehervagonpark és egyes vontatójárművek, valamint átgondolatlan üzemeltetési és forgalomtechnikai megoldások miatt sok a lakossági zajpanasz. A határérték-túllépések zömét az éjszakai határérték- túllépések (55 dB) adják. A vasúti fővonalakból több mint 2000 km esetében áll fenn a határérték-túllépés, ez 453 települést érint.

Akár az utasoké, akár a vasúttársaságé az elhanyagolt környezet miatti felelõsség, a látvány nem eurokonform
Akár az utasoké, akár a vasúttársaságé az elhanyagolt környezet miatti felelõsség, a látvány nem eurokonform
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.