Vétó a rakparti sétányra?

Nem kapott még semmilyen értesítést a fővárosi önkormányzat arról, hogy az UNESCO Világörökség Bizottsága megvétózta volna a Budai alsó rakpart kiszélesítését - mondta tegnap Demszky Gábor főpolgármester.

A Magyar Hírlap szerdai számában megjelentek szerint az UNESCO Budapest védett Duna-parti látképét a veszélyeztetett világörökségi helyszínek közé sorolná, ha a főváros a jelenlegi tervek szerint építi meg a budai főgyűjtőcsatornát. E szerint a csepeli központi szennyvíztisztító építéséhez kapcsolódva a Margit híd és az Erzsébet híd között, a Dunával párhuzamosan a lépcsők helyén építenék a főgyűjtőt, felette pedig 10-15 méter széles zöld sávot alakítanának ki.

A főpolgármester közölte, hogy az UNESCO álláspontját tanulmányozni fogják, és alternatív megoldást terjesztenek a fővárosi szakbizottság, majd a Fővárosi Közgyűlés elé. Az egyik lehetséges megoldásként említette, hogy a jelenlegi alsó rakpart alá helyeznék a főgyűjtőt. Ebben az esetben viszont le kellene zárni az utat az építkezés idejére. A másik lehetőség az, hogy a rakparti úton haladó villamospálya alatt helyeznék el a főgyűjtőt. Demszky véleménye egyébként az, hogy a zöldsáv nem rontotta volna a budai part látképét.

A főpolgármester elmondása szerint számoltak azzal, hogy az eredeti tervekhez képest máshová kellene helyezni a főgyűjtőt, ezért "nem ér teljesen készületlenül bennünket ez a döntés".

Lapunk másfél évvel ezelőtt számolt be arról, hogy a főváros a zöldszervezetek nyomására felülvizsgálta a budai rakpart szélesítésének tervét. Akkor döntöttek úgy a városházán, hogy mégsem épül további két sáv a rakparton, hanem ott gyalogossétányt alakítanak ki. Az UNESCO figyelmét akkor keltette fel a beruházás, amelynek előkészítése során - bár az a világörökség területét érintené - az egyeztetésekbe nem vonták be a civileket.

Információink szerint azonban a Budai rakpart átalakításának végleges változatára, amely egy kétszer egysávos alagutat is magában foglal a Margit híd és az Erzsébet híd között, még legalább másfél évtizedet kell várni. Városházi remények szerint azonban négy-öt év múlva már a teljes hosszában felújított alsó rakparton, de továbbra is csak kétszer egy sávon lehet közlekedni. Ennek oka, hogy a környezetvédő szervezetek tiltakozása miatt az út szélesítése kikerült a fejlesztési elképzelésekből. A rakpart átépítésének apropót adó budai főgyűjtőcsatorna kivitelezésével viszont nem lehet várni. Az elképzelések szerint a 2009-re befejeződő fejlesztés engedélyezési terveit a Főmterv Rt. még az idén elkészíti.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.