Hitel szennyvíztisztítóra és metróra
A 4-es metró és a csepeli szennyvíztisztító megépítésére költik azt a több mint egymillió eurós kölcsönt, amelyről tegnap írt alá átfogó hitelszerződést Veres János pénzügyminiszter, Wolfgang Roth, az Európai Beruházási Bank (EIB) igazgatója és Demszky Gábor főpolgármester. A Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti metrószakasz megépítése csaknem hárommilliárd forintba kerül. A költségek minden száz forintjából 79-et az állam, 21-et a főváros fedez. A metróhitelt a városháza nyolc szakaszban, legalább 15 millió eurós részletekben veszi fel. A főváros a saját részének háromnegyedét fedezi hitelből. A kölcsön futamideje 25 év, hétesztendőnyi türelmi időszakkal. A 4-es metró a tervek szerint 2009 végére éri el a Keleti pályaudvart, egy évre rá pedig a Bosnyák teret. Az alagútfúró pajzsok várhatóan 2006 elején indulnak.
A csepeli tisztító Európa egyik legnagyobb környezetvédelmi beruházása. Ha megvalósul - a tervek szerint ugyancsak az évtized végére -, a Dunában ismét lehet majd fürdeni. A folyóba megtisztítva visszaömlő szennyvizek aránya ugyanis a mai 36-ról csaknem százszázalékosra emelkedne. A központi tisztítón kívül a beruházás része a budai főgyűjtő felett, az alsó rakparton kialakítandó part menti sétány, valamint a szigetcsúcsra tervezett közpark.
A beruházás összköltsége csaknem eléri a 180 milliárd forintot, ennek hatvan százaléka volna uniós forrás a kohéziós alapból. A fővárosi hozzájárulás 77 millió euró lesz, ezt egészíti ki az EIB-től felvett hitel.
Városházi forrásaink szerint már koalíciós politikusok is aggodalommal figyelik a késésben lévő csepeli projektet. A Fővárosi Közgyűlésben már kétszer is született olyan indítvány, hogy alakuljon vizsgálóbizottság a csúszás miatti felelősök megtalálására, de a többség ezt mindannyiszor leszavazta. Szakértők szerint az EU-támogatásról még nem csúszott le Budapest, de az engedélyeztetési határidők igen szorosak.