Stagnál a sörpiac Magyarországon
Az értékesítés árbevétele ezen időszak alatt valamivel meghaladta a 100 milliárd forintot mindkét felmérési időszakban Az ACNielsen piackutató cég felmérése szerint a sör magyarországi kiskereskedelmi eladásaiból hónapról hónapra növekszik az üveges, míg a dobozos söröké csökken. Az üveges sör eladása a boltokban a piackutató cég szerint azért növekszik, mert a dobozos termékek kibocsátóira ez év január 1-je óta kirótt magasabb termékdíj a visszaváltható "kiszerelés" forgalmát növeli.
A kormányzati szándék sikerét mutatja az ACNielsen felmérése szerint, hogy az üveges sör mennyiségi részaránya tavaly folyamatosan csökkent és a múlt év decemberében már csak 34 százalék volt az összes eladáson belül, az idén májusra pedig ez a részarány 44 százalékra emelkedett.
A termékdíj a piackutatók szerint alaposan eltérítette a sörárakat is, mivel a kiskereskedelemben egy liter üveges sör fogyasztói ára tavaly májusban 272 forint volt, az idén ugyanebben a hónapban pedig 264 forintot tett ki. Ugyanakkor a fémdobozos csomagolásban piacra kerülő egy liter sörért átlagosan 268 forintot kértek a múlt év ötödik hónapjában, az idén májusban pedig 275 forintot.
A termékdíj új magyar szabályozása befolyásolta a belföldi és az import sörök piaci pozícióját is. Magyarországon az uniós csatlakozást követően jelentősen megnőtt az országba behozott sörmennyiség aránya 2004 februárja és 2005 januárja között. A kiskereskedelmi értékesítésből 24 százalék volt az import, szemben az egy évvel korábbi időszakban mért 14 százalékkal. Idén januárban 26 százalékra emelkedett az importsörök aránya, ami azonban azóta már csökkent és májusban 22 százalékra esett vissza.
A különböző sörfajták közül a világos sörök népszerűsége töretlen, az összes eladott mennyiség 78 százaléka jutott erre a sörtípusra 2004 júniusa és 2005 májusa között. Ez 6 százalékponttal több az előző 12 hónaphoz képest. A prémium fajták részesedése 4 százalékponttal csökkent 11 százalékra a felmérés időszakában.
A kiskereskedelmi sörértékesítés 42 százaléka a 100 négyzetméteresnél kisebb üzletekben történik, ez az arány egy év alatt 5 százalékponttal mérséklődött. Javult viszont a hipermarketek pozíciója, mivel a kiskereskedelmi értékesítésben részesedésük egy év alatt 15-ről 19 százalékra emelkedett.
Az ACNielsen kutatásai szerint a kereskedelmi márkák az átlagosnál nagyobb szerepet játszanak a sörök kiskereskedelmi forgalmában, ugyanis e piaci szegmens az összes értékesítés 17 százalékát adta a felmérés alapjául szolgáló időszakban, tavaly májusban és az idén is.
(MTI)