Helikopterrel a túloldalra?
Naponta 1900 kamion halad át a 86-os főút Répcelaktól Szombathelyig vezető 45 kilométeres szakaszán. Az út mentén lévő hét település - Vát, Pósfa, Szeleste, Hegyfalu, Vámoscsalád, Vasegerszeg és Répcelak - polgármesterei a minap egy répcelaki tanácskozáson kijelentették: elegük van már abból, hogy két évtizede csak ígérgetik az elkerülő út megépítését.
A tanácskozáson felszólalók között volt olyan, aki úgy vélte: a balesetveszély és környezetszennyező hatás csökkentésére útdíjat kellene bevezetni, míg mások lassító táblák és szigetek további építését szorgalmazták. Az is elhangzott: elképzelhető, hogy útlezárással tiltakoznak a jelenlegi állapotok ellen. Ezek illusztrálására elmondták, hogy egy pósfai lakos háza mellett másfél méterre haladnak el éjjel-nappal a kamionok. Vát polgármestere, Imre Gábor ezért azt sürgette, hogy az elkerülő út megépítése kerüljön be a nagyprojektek közé. Németh Imre, Vámoscsalád első embere a balesetveszélyre utalva hozzátette: egyutcás településükön hovatovább oda jutnak, hogy már csak helikopterrel lehet átmenni az egyik oldalról a másikra. Kálmán József, Hegyfalu vezetője azt emelte ki hogy a fejlesztés lényegesen javítaná Szombathely megközelítését is. Básthy Tamás fideszes és Szabó Lajos szocialista országgyűlési képviselők szintén utaltak erre, mondván: az elkerülő út húsz perccel rövidítené meg a Szombathely és Budapest közötti távolságot.
Németh Kálmán répcelaki polgármester indulatosan tette szóvá: nincs pénz a Vát-Szeleste útszakasz fejlesztésére, nincs engedély a Szeleste-Hegyfalu közötti út bővítésére, Répcelak és Hegyfalu között pedig még mindig csak az új nyomvonal kijelölésénél tartanak. A Répcelak-Vámoscsalád-Vasegerszeg elkerülő szakasz pályázatát pedig nem fogadták el, tette hozzá, felvetve: kit terhel a felelősség ezért?
Horváth Zsolt, a gazdasági tárca helyettes államtitkára visszautasította a bírálat kemény hangnemét. Mint mondta: megérti, hogy a polgármesterek felelősséget éreznek a településeken élők érdekeinek megvédéséért, de tudni kell az ország útjainak felújítására az idén a tervezett 122 milliárd forint helyett csak 72 milliárd áll rendelkezésre. Szerinte a hét települést elkerülő út megépítése 75 milliárdba kerülne. Ezért csak a meghozott szakmai döntések alapján képzelhetők el a már megkezdett korszerűsítések, szögezte le. Ezek között megemlítette a 84-es és a 86-os főút Hegyfalu térségében lévő csomóponti kereszteződésétől Répcelakig vezető tíz kilométeres útszakasz megépítését, ami 1,2 milliárdba kerül, s ahol lehet, lassító szigeteket is építenek.
Kovács Jenő, a Vas Megyei Állami Közútkezelő Kht. igazgatója utalt arra, hogy a Rajkától Rédicsig vezető úton azért következett be horribilis forgalomnövekedés, mert Ausztriában bevezették az útdíjat. Ezt követően a szállítmányozó cégek a legrövidebb magyarországi szakaszt választották a Balti-tengertől az Adriáig vezető úton. A megoldás az, tette hozzá, hogy Hegyfalu és Répcelak között új elkerülő utat építsenek. Mint mondta: a Vát és Szeleste közötti útszakasz megépítéséhez szükséges területet már meg is vették, de pénzügyi okokból csak két év múlva kezdődhet a munka. Az igaz, tette hozzá, hogy a Hegyfalu és Répcelak közötti 12 kilométeres szakasznak a terve sem készült el még, de senki sem vitatja a szükségességét, s a számítások szerint 2007-2012 között megvalósulhat.
A témáról folytatott vita ezzel a tanácskozással nem fejeződik be. Annyi mindenesetre világossá vált, hogy politikai és szakmai konszenzus van a Szombathely-Répcelak közötti elkerülő út ügyében, ám az anyagi feltételek biztosítása nélkül ez önmagában túl sokat nem ér.