Gyermekenként kell dönteni az integrált oktatásról
A diákok integrált oktatása szükséges és pedagógiailag hasznos, de lehetnek olyan esetek, amikor célszerű a gyereknek elkülönített oktatást biztosítani - nyilatkozta Varga László, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke annak kapcsán, hogy a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia egyik állásfoglalásában "az esélyegyenlőség és az emberiesség nevében" tiltakozott "az erőszakos integráció" ellen.
Az oktatási tárca nemrégiben több olyan jogszabály-módosító tervezetet dolgozott ki és küldött el különféle szervezeteknek véleményezésre, amelyek a hátrányos helyzetben lévő gyermekek képességkibontakoztatását és a pedagógusok integrációs felkészítését célozzák.
A püspöki konferencia véleménye az egyik ponttal kapcsolatban úgy foglalható össze, hogy "a tanuló szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányának ellensúlyozása céljából szervezendő képességkibontakoztató felkészítés - ha az valóban egyéni, személyre szabott - nem történhet a többi tanulóval egy közösségben, azonos osztályban, csoportban. A katolikus testület szerint az egyéni fejlesztési tervek alapján haladó és fejlődő tanulók számára meg kell találni a fejlesztés megfelelő módját, ami nem feltétlenül az integráció".
Varga László szakszervezeti vezető szerint viszont az integrációnak igenis van jövője, ugyanakkor nem elég egy hátrányos helyzetű gyereket "egyszerűen berakni a többi közé": szükség van megfelelő fejlesztő pedagógiára és anyagi forrásokra is. Hiszen sok diákkal egyénileg is kell foglalkozni, például egy olvasási problémával küzdő gyereket nagy valószínűséggel ki kell emelni az olvasásóráról - de csak arról -, és külön kell felzárkóztatásával foglalkozni. Az érdekvédő megjegyezte: így egy-egy esettel kapcsolatban akár igaza is lehet a püspöki konferenciának.
- Az integrációról azonban nagyon nehéz általánosságban beszélni: egyedi esetekben egyedi döntéseket kell hozni, a felzárkóztatásnak személyre szabottnak kell lennie - fogalmazott Varga László. - A probléma éppen az, hogy sokan egybemossák a dolgokat - tette hozzá. - Mert nem mindegy, hogy hátrányos helyzetűek, roma gyerekek, tanulási nehézséggel küszködő diákok vagy értelmi, testi fogyatékos tanulók integrációjáról van-e szó - hangsúlyozta a szakszervezeti elnök.
Hoffmann Rózsa, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem pedagógiai tanszékének vezetője szerint a kulcsszó itt az "erőltetett". Úgy véli: az integrációt nem szabad erőltetni. Mint mondta: van olyan diák, akinek jót tesz az együtt oktatás, és van, akinek csak a hátrányára válik. Úgy fogalmazott: nem ellenzi az integrációt, de minden diákról egyedi döntést kell hozni.
Kifejezetten kártékony lehet, ha "nem integrálható gyermeket holmi ideológia jegyében integrálnak" - fűzte hozzá.