Utazni jó, de mivel?

A lap június 17-i számában megjelent Biciklis forradalom című figyelemre méltó cikkre szeretnék reagálni. Kürti Gábor a kerékpározást mint városi közlekedést szeretné népszerűsíteni, hiányolja a biztonságot nyújtó kerékpárút-hálózat fejlesztését. Eltúlzott kifogásnak minősíti az autósok büdös buszokkal, hajléktalanokkal teli metróval kapcsolatos panaszait.

Ebben sajnos semmi túlzás nincs! Ugyanis mára tömegesen elterjedt és semmilyen ellenállásba nem ütközik az ápolatlan testű és ruházatú emberek gyakori utazása. Az utazási szabályzat ezt kifejezetten tiltja! Ezzel szemben bevett szokássá lett az elpiszkolódott munkahelyi ruházatban utazás. Sokan ezért nem is ülnek le a kosszal átitatott ülésekre. Emiatt és a takarítatlanság miatt büdösek a buszok és egyéb közforgalmú járművek. A jobb érzésű, tehetősebb utasok ezért - vállalva a költségeket - átülnek saját gépkocsijukba, és abban araszolnak. A tömegközlekedés - amely büdös - szintén araszol, mert a részére kialakított forgalmi sávokat önhatalmúlag autósok használják. Egy tizenöt-húsz perces járat akár kétszer annyi ideig is tarthat. A járművek emiatt gyorsabban használódnak el.

A kitűnő cikk írójának számos gondolata további okfejtésre késztet. Nem említi a szerző, hogy mi történik a biciklivel télen. Ilyenkor ugyanis a kerékpár használaton kívülivé válik akkor is, ha vannak szép napok. Bérletet nem lehet úgy vásárolni, hogy havazáskor veszek, napsütésben nem. Bérlet nélkül különben sem lehet a mai tömegközlekedési jegyárak mellett háromszori átszállást feltételezve buszon, metrón munkába, iskolába menni. Ennél olcsóbb a családi autó.

Egy hivatali öltöny nemigen viseli el három-öt kilométernyi kerekezés következményeit, nem beszélve arról, ha közben az eső is eleredne. Akkor még nem is szóltam a zsúfolt utakon fennálló fokozott balesetveszélyről. Utóbbiak a felvetés ellen szólnak. Ám a téma mindezek ellenére valamilyen szinten megfontolandó.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.