Kisiklik a MÁV gépkocsitendere is?

Motorvonat-pályázata után a személy- és tehergépkocsik beszerzésére kiírt tendere miatt is a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt magyarázkodik a MÁV. A hatmilliárd forintot meghaladó összértékű közbeszerzés jogszerűségéről július 19-én döntenek.

Hadilábon áll a közbeszerzési eljárások lebonyolításával a MÁV. Az állami vasút nagy értékű tenderei rendre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) asztalán kötnek ki. A testület a cég százmilliárd forintos motorvonattenderének eredményét eddig kétszer semmisítette meg. A napokban pedig az X-Rent Autókölcsönző és Flottakezelő Kft. jogorvoslati kérelme alapján arról kellene határoznia, hogy jogszerű-e a MÁV személy- és tehergépjárműflotta-tendere. A több mint 900 gépkocsi tartós bérlete és flottarendszerű üzemeltetése ugyanis látszólag nem egészen a tavaly decemberben aláírt hatmilliárd forintos szerződés szerint zajlik.

A hét elején az idén már másodszor tárgyalta a KD a MÁV gépkocsibérleti pályázatát. A Népszabadság értesülése szerint a vasút autóparkját már tíz éve üzemeltető, ám tavaly decemberben leváltott X-Rent Kft. az első körben azért támadta meg az eredetileg 394 személy- és 767 tehergépkocsira - illetve plusz-mínusz 30 százaléknyi járműre - kiírt flottatendert, mert álláspontja szerint a győztesként kihirdetett LeasePlane Hungária Rt. teljesíthetetlen szerződési feltételeket vállalt. A holland érdekeltségű cég olyan gépkocsik beszerzésére és üzemben tartására tett ígéretet a MÁV-nak, amelyeket a pályázat idején már nem is gyártottak.

Közvetlenül a négy hónap alatt lezavart közbeszerzési eljárás lezárása után januárban a KD még nem adott hitelt az X-Rent aggályainak. Jogorvoslati kérelmét elkésettségre és megalapozatlanságra hivatkozva utasították el. Úgy vélték, hogy a szerződés teljesíthetőségének megítélésénél elfogadják a LeasePlan vállalásait. Azóta azonban kiderült, hogy a csaknem hétmilliárdos, tehát versenytársáénál egymilliárd forinttal drágább ajánlatával vesztessé vált flottamenedzser cég felvetései nem voltak teljesen alaptalanok. A LeasePlan ugyanis a csőd szélén egyensúlyozó vasútnak a március végi határidőre csupán az új terepjárók és pick-upok egy részét tudta átadni, ráadásul a járművek üzemeltetéséhez vállalt szolgáltatásokkal sem volt minden rendben. Az első alkalommal elutasított X-Rent ezért újra a KD-hez fordult.

Tehette, mert a legfeljebb évi 1,85 milliárd forintos szerződést aláíró új flottamenedzser a hírek szerint adós maradt a MÁV-nak ígért - 2003 decembere óta már nem gyártott - 31 fehér Opel Frontera többségének átadásával. Határidőre csupán öt autó érkezett meg. Ezek is szürke színben és távolról sem a kért felszereltségben. Az eredetileg 2,2 literes motorral szerelt járművek helyett 3,2 literes, vasutasvadító bőrülésekkel és egyéb extrákkal felfegyverzett, raktáron visszamaradt autókért volt is nagy tülekedés a MÁV-nál.

Úgy tudjuk: a LeasePlan a beígért Toyota pick-upok helyett Fordokat szállított. Részben azért, mert a MÁV által kért, 15 ezer kilométeres szervizperiódus teljesítésére képes Toyotákból hiányzó, belülről változtatható magasságban világító fényszórók - LeasePlan által vállalt - beépítése éppen úgy kútba esett, mint az Opel terepjárók utólagos fehérre fényezése. A Toyoták menetrendből való törlését mindenesetre a flottakezelő azzal igyekezett alátámasztani, hogy a típus gyártása megszűnik, így már nem rendelhető. Álláspontja tarthatóságát azonban megkérdőjelezi, hogy a hivatalos ajánlatok szerint június végén a japán gyártó csupán magyar hálózatából hatvan pick-up kiállítását vállalta volna. Ezzel együtt a MÁV új flottamenedzsere - az X-Rent KD-hez eljuttatott beadványa szerint - a Fordokra való áttéréssel sem tett eleget a szerződésben vállaltaknak. A helyettesítő autók ugyanis a gyártó előírásai szerint 15 ezer kilométernél jóval gyakrabban kénytelenek megjelenni a kötelező szervizen.

Ráadásul a MÁV a számára felajánlott Opel kisteherautók helyett is Fordokat kapott volna. Már ha elfogadja új flottamenedzsere ajánlatát. A vasúttársaság azonban úgy határozott: ezekre az autókra inkább nem tart igényt. A KD-hez eljutatott észrevételeiből ugyanakkor kiderül az is, hogy a MÁV a hiányzó 26 Opel terepjáró helyett már csak kettőt, legfeljebb hármat szeretne megkapni. Ezzel együtt azt beadványukban sem vitatják, hogy szerződő partnerük késésben van a szállításokkal. A várt autók harmadát még mindig nem adta át, azaz a szerződését a március végi határidőre éppen úgy nem teljesítette, mint május 31-re. A LeasePlan Rt.-vel végül csak mintegy kilencszáz gépkocsi bérbeadására és flottarendszerű üzemeltetésére szerződő MÁV éppen ezért hamarosan lezárja a tárgyalásokat a flottamenedzserétől kért kötbér öszszegéről. A társaság akár bírósági úton is kész érvényt szerezni több tízmillió forintos követelésének.

A KD hét elején megtartott tárgyalására meg sem hívott LeasePlan álláspontja szerint mindenben a MÁV kéréseinek megfelelően járt el. Ennek ellenére a MÁV KD-hez eljuttatott észrevételeiből kiderül: az X-Rent jogosan panaszolja, hogy az új flottakezelő a szállítási határidők megsértése mellett a vasutasautók menetleveleinek vezetését sem vette át határidőre. Ennek mikéntjét ugyanis még a MÁV-nál is vizsgálják. Holott a számítások szerint a munkaigényes adminisztratív tevékenység a szerződés teljes idejére vetítve mintegy százmillió forintos költséget jelent a MÁV-nak.

A KD július 19-re ígért döntését váró jogorvoslati kérelem szerint a MÁV és a LeasePlan szerződésének még számos pontja teljesítésre vár. Ezzel együtt egyelőre nem lehet tudni, hogy a vasutasok mikor ülhetnek bele hiányzó új autóikba. Mindenesetre jármű nélkül addig sem maradnak. Járhatnak régi autóikkal, amelyek közül mintegy száznak a bérleti szerződését az X-Rent másfél évvel már meghosszabbította.

Perel és tanácsot kér a vasút

Bírósághoz fordul az összesen hatvan motorvonat szállítására kiírt tenderének eredményét immár másodszor megsemmisítő Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) július 4-i határozata ellen a MÁV. A jogorvoslati kérelem beadását a határozat jogszerűségének megalapozottságával kapcsolatos kételyek indokolják - derül ki a MÁV tegnapi közleményéből. A társaság álláspontja szerint a határozat alapján kétséges, biztosítható-e az esélyegyenlőség a pályázók között. Megítélésük szerint jogszabályba ütközik annak előírása, hogy a Bombardier a MÁV ajánlati felhívásának és dokumentációinak megfelelő újbóli ajánlatot tegyen. Döntésében ugyanis a KD elismerte, hogy a kanadai-német járműgyártó ajánlata nem felelt meg az előírásoknak. Érvénytelen ajánlatot tevő pályázók számára pedig a közbeszerzési törvény szerint nem biztosítható az új ajánlattétel lehetősége. Mivel a bírósági keresetnek nincs halasztó hatálya a KD határozatának végrehajtására, a MÁV a Közbeszerzések Tanácsához fordul tanácsért. A testülettől segítséget várnak a döntőbizottsági határozat megfelelő alkalmazásához. (K. SZ. A.)

Luxussínautó a vasúttörténeti parkban. Most már inkább a bõrüléses terepjáró a divat
Luxussínautó a vasúttörténeti parkban. Most már inkább a bõrüléses terepjáró a divat
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.