Elfáradt üvegszál okozta az omlást

Három fővárosi közúti felüljáró támfala épült olyan sikertelen technológiával, mint az, amelyik a napokban leomlott a Gubacsi út fölött. A dunai átkelők közül a Margit híd, a Lánchíd és a Szabadság híd szorul leginkább felújításra.

Leomlott a támfal egy budapesti hídon, ám a bulvársajtóban megjelent hírekkel ellentétben nem a Lágymányosin, hanem annak folytatásában, a Gubacsi út fölött átvezető közúti felüljárón - tudtuk meg Rábai Lászlótól, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. osztályvezetőjétől. Ezt a szerkezetet a szokásos vasbeton szögtámfal helyett előre gyártott vasbeton "H" elemekből készítették, üvegszálas lemezes eljárással, 1995-ben. Ez önmagában nem lenne baj, ha ez is jelezné - rozsdásodással, elszíneződéssel - a közelgő műszaki hibát. Az üvegszálas szerkezet azonban minden látható előjel nélkül egyszerűen eltörik, a fal pedig leomlik. Ez történt a Gubacsi úti felüljáró mellett, a hídfőnél is. A részleges omlásra novemberben, a szokásos féléves ellenőrzések során figyelt fel az FKF Rt., s a szükséges körülkerítés után jelezte a hibát a fenntartónak, a IX. kerületi önkormányzatnak. Az intézkedés azonban elmaradt, így a meglazult rész leomlott.

Nem ez az egyetlen ilyen szerkezetű támfal a városban, ugyanezzel a technológiával készült a Helsinki út és a budai Nádorkerti út fölötti átjáró is. Előbbit megerősítették, hosszú időre megoldódott a probléma, utóbbit azonban egyelőre négy oldalról megtámasztották. Vagyis, ennek az átépítésére is hamarosan szükség lehet.

Budapesten összesen 287 híd és felüljáró van, ezek fenntartására 1990 óta összesen csaknem huszonegymilliárd forintot költött a város. Műszaki állapotuk alapján talán többet is lehetett volna, ám a költségvetésből ennyire futotta, s ez arra elég, hogy e szerkezetek állapotát átlagosan jó közepesnek, esetleg jónak lehet minősíteni. Idén, az éves útfelújítási programban nyolc-tíz felüljáró rekonstrukciója is szerepel, ezekkel őszre végeznek.

A dunai hidak azonban nem szerepelnek e programban, bár közismert, hogy egyik-másik már hosszú évek óta várja, hogy elérkezzen az ideje. Ilyen mindenek előtt a Margit híd, amelynek alig halaszthatóságáról többször beszámoltunk már. A nagy munkát azonban az M0-s híd megépítéséhez és a 2-es metró felújításával is össze kell hangolni. Mint arról korábban beszámoltunk, nem kizárt, hogy a főváros a Margit híd felújításával nem várja meg az M0-ás északi átkelőjének átadását, amelynek 2006-2007-re ígért dátuma továbbra is bizonytalan. A rekonstrukció akár már 2007-2008-ban megkezdődhet. A munka elvégzése régóta időszerű, hiszen a legutóbb 1978-ban felújított Margit híd ciklusideje két éve lejárt. A szakemberek szerint is nagyon rossz állapotban lévő átkelő egyelőre nem életveszélyes, ugyanakkor azt is elismerik, hogy "a vasbeton lemez bármikor, s szinte bárhol beszakadhat". Ezért folyamatosan ellenőrzik, s ha mégis indokolt, lezárják. A Margit híd rohamos állapotromlása egyébként szabad szemmel is jól látható. A legkritikusabb talán a szigeti lejáró alatti ívacél szerkezet állapota, számos pontja gyakorlatilag teljesen átrozsdásodott s kilyukadt. Ezért az sem kizárt, hogy a szárnyhidat már jövőre, tehát a nagyrekonstrukciótól függetlenül felújítják.

A Margit-híd átépítése az Árpád híd védelmében is sürgető lenne - véli Rábai. Az előbbi kímélése miatt ugyanis a forgalom nagy része itt zajlik, a terhelhetőség és a teljesítőképesség határán. A Lánchíd is azok közé a dunai átkelők közé tartozik, amelyek felújításra szorulnak, de állapotuk még jónak mondható - véli a szakértő. A szerkezeten hosszú ideje nem mehet át tizenhat tonnánál nehezebb jármű, s a kulturális rendezvények miatt időről időre lezárják, ekkor csak gyalogosok használhatják, ezzel is kímélik az építményt.

Az Erzsébet hídon a szokásos karbantartáson kívül idén nincs tennivaló, hiszen tavaly az alsószerkezet korrózióvédelmét, 1,3 milliárd forintból elvégezte a főváros. A Szabadság híd viszont évek óta vár a sorára, ezen a szerkezeten is elkelne már az alapos javítás. A most tíz éves Lágymányosi hídon a korrózióvédelmet garanciában hamarosan elvégzi az egykori kivitelező.

Már novemberben tudták, hogy gond van közúti híd támfalával
Már novemberben tudták, hogy gond van közúti híd támfalával
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.