Éles kanyart vettek a fuvarozók
Ultimátumra emlékeztető tárgyalási anyagot juttattak el Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, illetve a gazdasági tárcához csütörtök éjjel a fuvarozók érdekvédelmi szervezetei. Az ágazat versenyhelyzetének javításáról már április óta tárgyaló négy szakmai szervezet első olvasatra látszólag csupán néhány kiegészítéssel látta el a kormány utolsó megállapodási javaslatait, és pontos határidőhöz kötötte végrehajtásukat. Az eddigi egyeztetéseken szóba került lehetséges beavatkozásokat immár határozott, igaz, véglegesnek aligha tekinthető menetrendhez kötő új tárgyalási anyag azonban valószínűleg nem könnyíti meg a szakmai szervezetek és a gazdasági tárca megállapodásának megszületését. Egyes sarokpontok ugyanis a kormányzat számára valószínűleg vállalhatatlanok.
Továbbra is ragaszkodnak a gázolaj jelenleg literenként 85 forintos jövedéki adójának tízforintos mérsékléséhez a fuvarozók érdekvédelmi szervezetei. A miniszterelnökhöz eljuttatott levelük tanúsága szerint ugyanis a pénzügyi és a gazdasági tárca eddig hangoztatott álláspontja ellenére a kormánynak megvan a lehetősége ennek az adófajtának a mérséklésére. Ezért kezdeményezték, hogy a kormány lehetőség szerint az utolsó negyedévben, legalább egy próbaidőszakra vezesse be az Európai Unió (EU) által elvárt minimális jövedékiadó-mértéket hazánkban. Emellett kérték, hogy a kabinet legkésőbb szeptember végéig engedjen betekintést abba a megállapodásba, amelyet a Mollal kötött a vállalkozásoknak adható kedvezményrendszerről.
A kormány és a többi üzemanyag-forgalmazó közti megállapodásra szintén kíváncsi szakmai szervezetek szeretnék elérni az áfatörvény módosítását is. Javaslatuk szerint legkésőbb 2006. január elsejétől a kormánynak lehetővé kellene tennie, hogy az áfát valamennyi közúti közlekedési szolgáltató teljeskörűen visszaigényelhesse a felhasznált eszközök, anyagok, szolgáltatások után. Ezzel párhuzamosan javasolják, hogy jövőre a fuvarozás áfakulcsa 15 százalékra mérséklődjön. Álláspontjuk szerint ez önmagában is visszalépés korábbi, tízszázalékos áfaigényüktől.
A gépjárműadó, az iparűzési adó, valamint az illetéktörvény módosítását, a bel- és külföldi napidíj összegének felemelését szintén januárig szükségesnek tartó fuvarozók kezdeményezték az egynapos autópálya-matrica kiterjesztését a legkisebb, 3,5 tonna alatti kategória kivételével valamennyi haszongépjárműre. Javaslatuk elfogadása azt jelentené, hogy a tehergépkocsik már szeptember elsejétől a legolcsóbb - 12 tonna feletti járművek esetén -, jelenleg kétezer forintos matricával közlekedhetnének a díjas autópályákon. Emellett a fuvarozók szeretnék, ha a kormány legkésőbb az idén decemberben külön megállapodásban garantálná, hogy a gyorsforgalmi utakon 2008 januárjában szolgálatba álló, új használatarányos díjrendszer nem eredményezi majd a közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességének romlását.
Egyetlen ágazatot sem kíván kivételezett helyzetbe hozni a kormány - jelentette ki Szanyi Tibor. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára arról beszélt: a kormányzat beavatkozásainál, így a különféle adók, autópályadíjak változtatásánál egyaránt a szektorsemlegességet tartja szem előtt. A magyar fuvarozók versenyképessége érdekében pedig csak a külföldiekkel szemben tesz lépéseket. A belföldi fuvarozók közti versenyképességet érintő kérdésekbe a jogszabályok betartatása, a piaci szereplők jogkövető magatartásának biztosítása érdekében avatkoznak be. Hozzátette: nem tartja szerencsésnek, hogy a fuvarozók a tárgyalási kereteket felborítva a miniszterelnök elé vitték követeléseiket. Emellett nem gyakorlatias az sem, hogy az érdekvédelmi szervezetek határidőket próbálnak diktálni a kormánynak. Még akkor sem, ha a megjelölt időpontok esetleg logikusnak tűnnek.