Váltótrükk sztrádára

Két napja maradt az állammal szembeni 63 milliárd forintos számlája rendezésére a Nemzeti Autópálya Rt.-nek. A társaság elszámolási kötelezettségének váltókibocsátással tesz eleget, a pénz azonban csak július közepére folyik be az államkincstárba.

Kisebb malőrök előzik meg a kormány újabb külsőforrás-bevonási kísérletét a sztrádaberuházások finanszírozásába. Az első fiaskó az volt, amikor a gazdasági tárca elgépelt előkészítő anyagából idéző László Boglár kormányszóvivő 63 milliárd helyett 92 milliárd forintban jelölte meg az öt új projekttel kibővített autópályatörvény beruházásainak megvalósításához szükséges költségvetésen kívüli többletforrások összegét. Ennél nagyobb zavart okozott azonban, hogy a korábban már jelentős - több mint 280 milliárd forint - hitelt felvett Nemzeti Autópálya (NA) Rt. következő forrásbevonási akcióját csak főbb vonalaiban készítették elő.

A Népszabadság értesülései szerint az NA Rt. a kormány múlt heti határozata szerint június 30-ig esedékes, 63 milliárd forint elszámolási kötelezettségére váltókibocsátással teremti meg a fedezetet. A gyorsforgalmi utak beruházói feladatait ellátó társaság újabb - a korábbi tekintélyes hitelfelvételeket követő - pénzpiaci akcióját a pénzügyi és a gazdasági tárca szakértői már korábban kidolgozták. Első lépésben az NA Rt.-nek június végéig váltót - jövőbeni fizetési kötelezettségvállalást - kell kibocsátania. Az elképzelések szerint a társaság kötelezettségvállalása ezt követően a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) kerül, amely azt egy kereskedelmi bankkal leszámítoltatja. Így az újabb sztrádapénzek a pénzügyi tárca reményei szerint még a költségvetés féléves zárása előtt befolyhatnának az államkasszába.

Az NA Rt. váltója csupán néhány hónapig, előreláthatólag legkésőbb november 30-ig élne. A szóban forgó fizetési ígéretben szereplő 63 milliárd forintot, illetve a tavasszal felvett több száz milliárd forint hitelt az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. tervezett kötvénykibocsátásán befolyó pénzből már az ősszel visszafizethetnék a hitelezőknek és a leszámítoló kereskedelmi banknak. A látszólag alaposan kidolgozott, ám a váltó lejártáig esedékes kamatok miatt a programot mintegy hárommilliárd forinttal megdrágító újabb sztrádatrükk gépezetébe porszem került. A hírek szerint a kincstár a múlt pénteken jelezte, hogy nem fogadhatja el az NA Rt. váltóját, mert annak készpénzre váltásához közbeszerzési eljárást kell kiírnia. Erre viszont június végéig már nincs lehetőség.

A pénzügyi tárcának felrótt hiba orvoslására természetesen azonnal megszületett a megoldás is. E szerint a fizetési kötelezettségvállalást az NA Rt.-nek kellene a kereskedelmi bankoknál pénzre váltatnia. Ezt azonban a szakértők nem tartják járható útnak. Így az autópálya-társaságnál hivatalosan egyelőre nincs válasz arra, honnan teremtik elő határidőre a kormány által várt összeget.

Az NA Rt. június 30-ig eleget tesz elszámolási kötelezettségének - jelentette ki Tóth Judit. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője a váltókibocsátással kapcsolatos információinkat nem kommentálta. Ennek ellenére úgy tudjuk: a legfrissebb forgatókönyv szerint az NA Rt. legkésőbb szerdáig kiadja a kormányhatározat teljesítéséhez szükséges kötelezettségvállalást. Arról viszont még nincs döntés, hogy a váltó készpénzre váltását megelőző közbeszerzési eljárás lebonyolítása az autópálya-társaság vagy a kincstár feladata lesz. A váltót befogadó pénzintézettől azonban a pénzügyi tárca által várt pénznek legkésőbb a költségvetés féléves mérlegének ismertetéséig, július közepéig be kell folynia.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.