Súlyos brüsszeli korlátozásokat fogadott el a Coca-Cola
Neelie Kroes, az EU versenybiztosa szerint a döntés haszonélvezői a fogyasztók, hiszen az új szabályok következtében élesedik a verseny a szénsavas üdítőitalok piacán. A Bizottság döntésének köszönhetően a fogyasztók várhatóan alacsonyabb áron, több üdítő közül választhatnak.
A Coca-Cola Company és három nagy palackozó a következőket vállalta:
- Nem lesz több exkluzív szerződés. A Coca-Cola-ügyfelek szabadon választhatnak, hogy melyik üdítőital-gyártó termékeit forgalmazzák. (Ha magáncégek vagy állami tulajdonban lévő nagy vállalkozások tendert írnak ki az üdítőital szállító kiválasztására, és e tender győztese a Coca-Cola, akkor az exkluzív szerződés megköthető.)
- Nem lesz több eladásösztönző árkedvezmény. A Coca-Cola nem kínálhat pénzt azért, mert partnere a korábbinál több üdítőitalt rendel.
- Nem lesz több árukapcsolás. A Coca-Cola nem használhatja népszerű termékeit (Coca-Cola és Fanta) arra, hogy a kevésbé fogyókat (Sprite vagy Vanilla Coke) is a kereskedőre sózza. Az üdítőital-óriás nem kínálhat árkedvezményt, ha a kereskedő ezeket a népszerűtlen termékeket is megvásárolja, vagy az egész termékpalettát kihelyezi a polcra.
Ahol a Coca-Cola ingyen hűtőszekrényt bocsát a kereskedő rendelkezésére, és az üzletben nincs más, italok hűtésére alkalmas berendezés, az üzlet tulajdonosa az egyedüli hűtőszekrény belterének 20 százalékát más italok tárolására használhatja.
A bizottság döntése az EU területére, Izlandra és Norvégiára érvényes, s a szabályok megszegéséért kiszabható büntetés elérheti az üdítőital-gyártó (a világ összes országában elért) bevételének 10 százalékát.
Az EU eljárása a nagy rivális Pepsi-Cola kezdeményezésére indult, s mivel a Coca-Cola elfogadta a Brüsszel által diktált feltételeket, mentesül az eddigi versenykorlátozások miatti büntetés alól.
(eurohirek.hu)