Két keréken ritkán utazunk
A fővárosiak kerékpározási szokásait, mindennapos tapasztalatait elemző anyag egyik legfontosabb üzenete, hogy a városlakók szerint a környezetet egyáltalán nem terhelő biciklis közlekedés fejlődéséhez a kerékpáros úthálózat továbbfejlesztésében, illetve az akadálymentesítés kiterjesztésében kell előrelépni. (A közvélemény-kutatás során 300 embert kérdeztek meg arról, van-e biciklije, ha nincs, miért nincs, ha van, mikor, mire használja.) Most a fővárosban mindössze 141 km-nyi kerékpárút használható, ami roppant kevés. Azzal is mindenki egyetért, hogy többen ülnének biciklire, ha a város levegője a jelenleginél tisztább lenne.
A kerékpározás ugyan nem terheli a környezetet, de megterheli egyesek idegrendszerét. Az autósok fele és a gyalogosok egyharmada kifogásolja a kerékpárosok olykor szabálytalan közlekedését. Tapasztalataik szerint gyakran nem a kijelölt útvonalon közlekednek, hanem hangtalanul és veszélyesen suhannak a gyalogosok között a járdán, ami főleg az idősebbek és a gyerekek miatt veszélyes. Ugyanakkor az autósok sincsenek tekintettel a kerékpárral közlekedőkre, és nem tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat. Az autósok sokszor a kerékpárutakon parkolnak. Azok, akik szívesen bicikliznének, mégsem teszik azt, mert félnek a forgalomtól és az autósoktól. A járdákra felfestett kerékpárutak sem arattak osztatlan sikert. A megkérdezettek több mint fele szerint nem egyértelmű, hol közlekedjenek a gyalogosok.
A budapestiek közül kevesen használják kerékpárjukat napi tevékenységek végzésére, a legtöbben kedvtelésből, sportból bicikliznek. A válaszadók fele nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt évben kerékpárra ült, de csupán minden tizedik teszi ezt napi gyakorisággal. A fővárosiak mindössze egy százaléka jelezte, hogy kizárólag kerékpárral közlekedik - elsősorban a fiatal középkorúak körében divatos a tekerés. A kerékpáros-utánpótlás is akadozik. Az iskolába járók kilenctizede tömegközlekedéssel, szülői autósfuvarral jut el az oktatási intézménybe, csupán minden tizedik jelezte azt, hogy kisebb-nagyobb gyakorisággal ugyan, de biciklivel jár be.
Mindenki egyetért azzal, hogy a városvezetésnek arra kellene törekednie, hogy a kerékpárutak az egész várost behálózzák, a bicikliseknek ne kelljen az autók között lavírozniuk.