Földharc a légi mentésben
A repülési biztonság látja kárát, hogy immár egy éve nincs forrás, legalábbis döntés a működésképtelen helikopterek javítására - figyelmeztette a magyarországi légi mentést üzemeltető BASe Kft. az Egészségügyi Minisztériumot és a helikopterek tulajdonosát, a légi mentésért felelős Országos Mentőszolgálatot. Éppen egy héttel a pécsi mentőhelikopter balesete előtt. A szerencsétlenség után a miniszterelnök három új gép idei beszerzését ígérte, a későbbiekben pedig továbbiakét. Az azóta már kormányprogrammá "avanzsált" tervek szerint a légi mentés átalakítása, illetve fejlesztése során olyan bázisokat és gépparkot alakítanak ki, amely megfelel a Nyugat-Európában alkalmazott technikai követelményeknek. A valóságban ma még ott tartunk, hogy pénz hiányában a meglevő helikopterek közül is kettő több éve javításra vár. A hat légi bázisból pedig három nem üzemel.
A mentésben dolgozók szerint három-négy gazdasági érdekcsoport harcol, miközben a helyzet napról napra romlik. Csak az idén négy bázison állt le a mentés egy-egy hónapra, volt, ahol kétszer is, és szinte már ütemterv szerint szünetel a munka az egyes bázisokon. Ezért feleannyi mentőrepülést végeznek a pilóták, mint két évvel ezelőtt.
Ármai Zoltán, az itthoni légi mentés gépparkjának működtetője, a BASe Kft. vezetője szkeptikus. Egy-egy három és fél millió eurós új gép ugyanis csak a belépő, mondja. A bázisok, s az infrastruktúra kialakítása egy új típus integrálása s a szakemberek képzése még sok-sok százmillióba kerül. Igaz, a pénzről azóta is hallgat mindenki - mondja a vezető, aki értetlenül fogadta azt is, az új tervekből hogyan maradhatott ki az a szervezet, ahol szinte az összes tapasztalt mentőpilóta dolgozik, s ahonnan a teljes mai légi mentés üzemét biztosítják. Vagyis az övéké. - Mindenki szívesen repülne új gépekkel, de ma a régiek nagy része is áll. Még a felújítások sem kezdődtek el. Ha gépenként néhány tízmillió forintot biztosítanának, a következő négy évben minden korlátozás nélkül repülhetnének a helikopterek - mondja a szakember, aki szerint első lépésben a jelenlegi gépeket kellene működőképessé tenni, így kialakítani a légi mentés teljes lefedést biztosító hálózatát, s csak utána új gépekben gondolkodni.
Jelenleg 13 helikopter van az Országos Mentőszolgálat tulajdonában, közülük a legjobb esetben is öt üzemképes. Két Ecureuil típusú francia helikopter nagyjavításra vár. Állítólag még az idén elvégzik a mintegy 500 millió forintba kerülő karbantartási munkát. Igaz, hogy az ügy a közbeszerzési döntőbíróság előtt van. Az eljárás már több "menetet" megélt: a legutóbbi eredményes döntés nyomán azonban sikerült a legdrágább ajánlatot nyertesnek "kihozni". A győztes csaknem kétszeres árajánlatot tett a gépek francia gyártójának pályázatához képest, ezt a beadványt ugyanis egyéb okokra hivatkozva a bizottság kizárta a tenderből. Az eredményt megtámadták, s nem lehet tudni, ki, mikor és mennyiből kezdheti meg a javításokat.
A bázisok kiépítésével és a pilótaképzéssel együtt a légi mentés fejlesztésére összesen több mint tízmilliárd forintot költ - kellene legalábbis, hogy költsön - az állam a következő három évben. A tervezett hat állandó és három időszakos mentőbázishoz ugyanis kilenc-tíz új helikopterre van szükség, az esetleges szezonális többletfeladatokat is figyelembe véve.
A légi mentésre hatszázmillió forint jut az idén a huszonegy lépés keretében meghirdetett ingatlanhasznosítási projektből. Ebből finanszírozzák a leszállóhelyek kiépítésének első szakaszát. Ma ugyanis alig tizenöt olyan kórház van, ahová közutak igénybevétele nélkül, légi úton elszállítható a beteg; a többinél az esetenként komoly időveszteséget jelentő mentőautós szállítás az egyetlen lehetőség.
Arra, hogy valójában mi a drága, vagy mi az, ami hosszú távon kifizetődő, a szakemberek egy német elemzést mutatnak. Németországban, ahol évente hat-nyolcezer embert mentenek légi úton, azt mondják: addig, amíg hét százalékkal több ember nyeri vissza az egészségét a gyors segítséggel, a rendszer megtérül. Minden befektetett egymilliónyi pénz mintegy három-négymilliót takarít meg a társadalomnak.