Születőben a fair trade Magyarországon
A Nyugat-Európában évtizedek óta működő - elsősorban kávé, tea, banán és kézműves termékek értékesítésére vonatkozó - méltányos kereskedelem (fair trade) népszerűsítése a Védegylet és több más magyar civil szervezet kezdeményezésére indult el. A szervezetek főleg ifjúsági rendezvényeken népszerűsítik a Nyugat-Európában már több száz millió eurós forgalmat elérő termékeket.
Jávor Benedek, a Védegylet szóvivője az MTI-nek elmondta: Magyarországon is érezhető az a társadalmi tudatosság, amely a legfontosabb eleme a harmadik világ kizsákmányolása ellen az 1970-es években alakult mozgalomnak.
Ismertetése szerint a fair trade során nemzetközi nonprofit szervezetek közvetlenül a harmadik világbeli termelőkkel kötnek szerződéseket, amelynek legfontosabb pontja, hogy a termékek árát a világpiaci ártól függetlenül, az előállítási költség alapján állapítják meg. Ugyanakkor meghatározzák az előállítás módját: tiltják például a gyermekmunka alkalmazását, környezetvédelmi intézkedéseket kötnek ki, és ezek betartását ellenőrzik is.
A termelők számára a magasabb - az általános 10-12 százalék helyett 30 százalék körüli - árrést a nemzetközi fair trade szervezetek úgy biztosítják, hogy a termékeket a kereskedelmi közvetítők kihagyásával közvetlenül a forgalmazóknak juttatják el. A befolyó összegből a szerződések értelmében a termelők kötelesek közösségeikben oktatási, szociális, környezetvédelmi programokat finanszírozni - közölte Jávor Benedek.
A termékek árai így drágábbak az átlagosnál - azonban olyan hozzáadott értéket képviselnek, amelyre ma már van kereslet a magyar társadalomban - vélekedett a Védegylet munkatársa. Újszászi Györgyi a Védegylet fair trade munkacsoportjának vezetője az MTI-nek elmondta: az őszre tervezik egy önálló, úgynevezett "világbolt" nyitását, ahol kizárólag méltányos kereskedelemből származó termékeket árulnak.
Hozzátette: Csehországban és Szlovákiában már létezik egy-egy ilyen üzlet, a fair trade őshazájának számító Nagy-Britanniában, Franciaországban és Hollandiában pedig már hipermarketekben és gyorséttermek kávékínálatában is megtalálhatók az ilyen termékek.
Az európai világboltokat tömörítő hálózat (Network of European Worldshops) honlapján található adatok szerint forgalmuk az 1999-es 115 millió euróról 2001-re már 150 millió euróra nőtt. Nagy Britanniában a méltányos kereskedelem forgalma az 1998-as 16,7 millió fontról 2004-re 140 millió fontra nőtt, a legnagyobb német fair trade cég, a Gepa forgalma saját adatai szerint 2004-ben meghaladta a 35 millió eurót.
(forrás: MTI)