A következő kormány fizeti az autópályákat?
Soltész Miklós és Manninger Jenő, a Fidesz országgyűlési képviselői vasárnapi budapesti sajtótájékoztatójukon kifejtették, hogy a polgári kormányt négy évig azzal támadták, hogy drágán épít autópályákat, de akkor 1,2-1,3 milliárd forintból építettek autópályákat magyar cégekkel, amely most kilométerenként 2,5 milliárd forint, sokszor magyar vállalatok kizárásával.
A képviselők azt a kérdést is feltették, hogy ilyen hitelállomány mellett, miért építik koncesszióban az autópályákat és gyorsforgalmi utakat.
Soltész Miklós felsorolta az említett 1065 milliárd forint összetevőit: a Nemzeti Autópálya Rt. 383 milliárd forint hitelt vett fel kereskedelmi bankoktól, amelyet nem autópályákra, gyorsforgalmi utakra költött, hanem befizette a költségvetésbe. Az autópálya-törvény módosításával még 92 milliárd forintos hitelfelvételre kerül sor, idén ősszel pedig a Nemzeti Autópálya-kezelő Rt. bocsát ki kötvényt 690 milliárd forint értékben.
A képviselő úgy vélte, hogy a kormány a "költségvetési lyukakat" kívánja betömni ezekkel, a költségvetésbe befizetett hitelekkel. Hozzáfűzte, hogy a koncesszió is valahol államadósság, mivel azt valakinek állami pénzekből kell visszafizetnie, és Magyarország az Európai Unió által engedélyezett, a GDP 60 százalékát kitevő államadósság környékén jár. Soltész Miklós értékelése szerint a magyar cégek "kizárása" rosszat tesz a magyar iparnak, valamint a foglalkoztatásnak.
Manninger Jenő azt a kérdést tette fel, hogy összesen hány kilométer gyorsforgalmi út épül a ciklus végéig. A képviselő felidézte, hogy a 2002-es szocialista választási ígéret 800 kilométerről szólt, amelyet időközben módosítottak 400, 300, illetve 270 kilométerre, és bár a képviselő megfogalmazása szerint most "erőltetett tempójú" építkezés várható, amelyre utoljára 1994-ben volt példa, de ha beleszámolják a polgári kormány által 90 százalékban átadott 90 kilométert - az M3 autópályát és a szekszárdi Duna-hidat - akkor is kétséges, hogy mennyi készül el jövő májusig, a képviselő szerint 400 kilométernél több biztosan nem.
Soltész Miklós szóba hozta a közutak állapotát, a kátyúkat, illetve - a megfogalmazása szerint Bubik István színművész halálát is okozó - nyomvályukat, megemlítve, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a költségvetés évente mintegy 30 milliárd forintot von el a közút fenntartótól, amely a ciklus utolsó évében egészül ki arra az összegre, amellyel a polgári kormány átadta ezt a területet.
A képviselők szóba hozták azt is, hogy a tervek szerint 2007-től háromszor nagyobb autópályadíj bevezetésére van szükség, amely így háromszoros díjemelést fog jelenteni.
(MTI)