Javuló biztonság a magyar a sztrádákon
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. által üzemeltetett úthálózat bővüléséhez és a forgalom növekedéséhez képest az elmúlt három év baleseti mutatói kedvezően alakultak - közölte az ÁAK csütörtökön.
Az MTI-hez eljuttatott közlemény emlékeztet arra, hogy nemrégiben készült el az az átfogó elemzés, mely a 2000-2004. közötti évek baleseti és forgalmi adatait alapul véve vizsgálja a cég által üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózat forgalombiztonságát.
Az elemzésből kiderül, hogy az ÁAK által kezelt autópályákon és autóutakon 2000 és 2004 között a forgalom évente átlagosan 9,3 százalékkal, egyes pályaszakaszokon 18-19 százalékkal növekedett. A forgalom növekedése mellett a vizsgált időszakban jelentősen bővült a kezelt úthálózat hossza is. Mindezek ellenére a relatív baleseti mutatók az elmúlt három évben csökkent.
A korábbi években Magyarország legveszélyesebb közútjaként elhíresült M0 autóúton 2004-ben nem történt halálos kimenetelű baleset, és a személyi sérüléssel járó balesetek száma is 18,8 százalékkal csökkent, ami annak köszönhető, hogy a körgyűrű teljes hosszán kiépült a szembejövő forgalmat elválasztó beton- és acélfal.
A gyorsforgalmi úthálózaton 2004-ben a három leggyakoribb baleseti ok a gyorshajtás, a figyelmetlen vezetés és a követési távolság be nem tartása volt. Jelentősen megnőtt a műszaki és egyéb hibák miatti balesetek aránya, a legtöbb műszaki hiba okozta balesetet a defektek okozták.
A társaság közölte, hogy korszerűsítette az M1-M7 autópályák közös szakaszának fizikai elválasztását is. Több pályaszakaszon felújította a közvilágítást, energiaelnyelő berendezéseket telepített egyes csomóponti kijáratoknál, bevezette az elalvásos balesetek megelőzését elősegítő akusztikus burkolati jelzéseket, új szalagkorlátokat épített, útirányjelző táblákat cserélt.
A cég szerint mindezen intézkedések ellenére a fő hangsúly továbbra is a járművezetők figyelmetlenségén van, hiszen a legtöbb baleset még mindig a vezetők hibájából következik be.
(MTI)