Tovább füstöl a száguldó cirkusz
Jövőre még biztosan, de egy titkos záradék értelmében akár ennél tovább is lehet dohánytermékeket reklámozni a mogyoródi Forma-1-es futamokon. Ehhez az utat a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása nyitná meg. Az Országgyűlés előtt lévő jogszabály úgy fogalmaz: a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása előtt megkötött szerződések alapján folytatott reklámtevékenység a szerződés lejártáig változatlan feltételekkel folytatható. Tehát a Forma-1-es futamokat rendező Formula One Administration (FOA) Ltd. és a Hungaroring Sport Rt. között 1999-ben létrejött, a 2002-2006 évi Forma-1 Magyar Nagydíj megrendezéséről szóló szerződés ideje alatt a dohánygyárak szabadon reklámozhatják termékeiket a mogyoródi pályán.
Elképzelhető azonban, hogy erre 2006 után is lesz módjuk. Az ominózus szerződés ugyanis öt évvel meghosszabbítható. Legalábbis ezt állítja Félix Péter, a Füstirtók Alapítvány elnöke. - Kevesen tudnak az 1999-es szerződésnek arról a titkos záradékáról, amely szerint a FOA egyoldalú jognyilatkozatával újabb öt évvel meghosszabbíthatja a Hungaroring Rt.-vel kötött szerződését. Így a Forma-1-es futamokon a gazdasági reklámtörvény egyelőre el nem fogadott módosítása szerint 2011-ig lehetne dohánytermékeket reklámozni - nyilatkozta Félix Péter. A dohányzásellenes szervezet vezetője szerint ezzel Magyarország megszegné az Európai Unió dohánytermékek reklámozásáról szóló irányelvét, de szembemenne az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének dohányzás-ellenőrzési keretegyezményének szellemével is.
Az ügyben szerettük volna kikérni a Hungaroring Rt. véleményét is, ám ők lapzártánkig nem reagáltak megkeresésünkre. Így aztán nem kaptunk választ arra a kérdésünkre, hogy valóban létezik-e a titkos záradék. Természetesen nem sikerült megtudnunk azt sem, hogy a dohánygyártók mekkora öszszeggel támogatják a futam megrendezését, illetve hogy tárgyal-e a versenyszervező más, nem a dohányiparban érdekelt vállalkozásokkal a Magyar Nagydíj szponzorálásáról.
A kormány már jó ideje küszködik azzal, hogyan lehetne itt tartani a Forma-1-et, és megfelelni a dohányreklámok visszaszorítását célzó nemzetközi kötelezettségeknek is. Az ellentmondás már az idei futam megrendezését is megnehezítette. Az uniós irányelv ugyanis 2005. augusztus elsején lép életbe, a mogyoródi Forma-1-es futamot pedig eddig augusztusban rendezték. Vagyis: törvénymódosítás nélkül semmiképp sem lehetett volna a dohánygyárakat beengedni a futamra. A megoldás nem volt egyszerű, hiszen az egészségügyi lobbi, élén Kökény Mihály kormánybiztossal ellentámadásba ment át. Végül azonban némi alkudozás után sikerült megoldást találni. A törvényt nem módosították úgy, mint most, ám a versenyt előrehozták július 31-re (egy nappal az uniós irányelv hatálybalépése elé). Az egészségügyi lobbi ígéretet kapott arra, hogy a dohányreklámokon feltüntetik a dohányzás kockázataira vonatkozó figyelmeztető szövegeket, és a verseny szervezői 2 millió forinttal támogatják a cigarettázás elleni felvilágosító munkát. Rácz Jenő egészségügyi miniszter persze továbbra is ellenzi, hogy az idei futamon dohánytermékeket reklámozzanak.
A probléma azonban nem oldódott meg véglegesen: a FOA szerződése csak 2006-ban jár le. A megoldást Kóka János gazdasági miniszter a reklámtörvény módosításában találta meg. A jogszabályhoz a már említett nemzetközi kötelezettségek miatt úgyis hozzá kellett nyúlni, tálcán kínálkozott tehát a lehetőség az ellentmondás feloldására. A kieszelt megoldás egyszerű. A jogalkotó indoklása szerint a dohányreklámok visszaszorítását célzó uniós irányelv csak a sajtóra és a dohánytermékekkel kapcsolatos szponzorálásra vonatkozik, egyéb területekre nem. A magyar szabályozás a gazdasági tárca értelmezése szerint szigorúbb, hiszen a hatályos magyar reklámtörvény csak négy esetben, a szakmai célú reklámok, az eladáshelyi reklámok, a nem az ország területén forgalmazott idegen nyelvű sajtótermékek, valamint a világszintű nemzetközi motorsportrendezvények (magyarán a Forma-1-es futamok) alkalmából végzett gazdasági reklámtevékenység esetén enged kivételt a tilalom alól.
A törvénymódosítás, a hozzá csatolt minisztériumi indoklás szerint nem ütközik az ENSZ dohányzás-ellenőrzési keretegyezményével sem, mert az arra kötelezi az aláíró országokat, hogy alkotmányukkal összhangban teljes tilalmat vezessenek be a dohányreklámokra. Mivel a keretegyezmény megerősítése előtt elvégzett alkotmányossági vizsgálat azt állapította meg, hogy hazánkban nincs lehetőség a teljes tilalom bevezetésére, így az ENSZ által engedélyezett minimális korlátozásokat (például a nemzetközi eseményeken részt vevő dohánycégek szponzorációjának tilalmát vagy korlátozását) lehet csak Magyarországon bevezetni - érvel a gazdasági tárca.
De vajon miért küzd körömszakadtáig a mindenkori magyar kormány azért, hogy Mogyoródon tartsa a "száguldó cirkuszt"? Kóka János az idei versenyről szóló megállapodás megkötése után idegenforgalmi és üzleti érdekekre hivatkozott. Kétségtelen, a mogyoródi futam rengeteg nézőt vonz külföldről, akik itt-tartózkodásuk alatt komoly bevételt hoznak az országnak. Igaz, arról pontos adatokat még egyetlen kormány sem hozott nyilvánosságra, hogy mibe kerül a költségvetésnek a Forma-1, és mennyit hoz a konyhára a verseny. Ezektől a bevételektől esne el az ország, ha a dohányreklámok kitiltása miatt a Forma-1 elköltözne Mogyoródról. Ezen túl haszontalanná válna a mogyoródi pálya, valamint ablakon kidobott pénz lenne az a sok milliárd forint, amelyet a mindenkori kormány a verseny támogatására eddig kifizetett. Félix Péter más okokat is sejt a háttérben. Információi szerint, ha 2006-ban Magyarország elállna a versenyek megrendezésétől, licencdíjként körülbelül 15 milliárd forintot kéne fizetnie a FOA-nak.