Csonka nyilvánosság, csonka út

Egy "háború" ütközetei című írásában (május 9.) ifj. Viola János viccnek nevezte a 10-es utat ellenző civil szervezetek kifogásait, mondván: azok egyre-másra változtak. Ez utóbbival teljes mértékben egyetértünk: a civilek véleménye úgy módosult és teljesedett ki, ahogyan sikerült hozzájutniuk az úttal kapcsolatos érdemi információkhoz. Az érintett hatóságok ugyanis igyekeztek távol tartani őket a teljes igazságtól, a fontos dokumentumoktól, térképektől.

A hatóságok és az illetékes települések polgármesterei az egyezmény szellemével ellentétesen folyamatosan félretájékoztatják a közvéleményt, állandóan egy "forgaloműző", "csoda út" lehetőségét lebegtetik az emberek előtt. A 10-es út térségében lakók pedig szívesebben hiszik azt, amire vágynak, nevezetesen, hogy a 10-es út megépülte után az átmenő járműforgalom megszűnik városuk, falujuk főutcáján - holott erről szó sincs, sőt.

A vita most a 13 milliárd forint közpénzt felemésztő, 4 kilométeres, 2x2 sávos gyorsforgalmi útszakaszról szól, amely a "régi" 10-es közvetlen szomszédságában (néhol attól csak 20 méterre), a 11-15 km szelvény között épülne meg. Ez semmit nem kerül el, a semmiből indul, és a semmibe vezet. Valójában nem más, mint egy bevásárlósztráda, hiszen egyedüli haszonélvezője a Solymár határában épülő Auchan lenne.

De lássuk, milyen információkat hallgattak el eddig a közvélemény elől: - nem épül meg Pilisvörösvár valódi elkerülő útja, ezért Pilisvörösvárnak továbbra is nyomasztóan nagy és - az új bevásárlóközpont miatt is - egyre növekvő járműforgalmat kell majd elviselnie, - az "új" 10-es nem elkerülő út, hanem tranzitút, amely hatalmas átmenő forgalmat zúdít majd az egész térségre és Budapestre - nem épül elkerülő út Piliscsaba, Pilisjászfalu és Leányvár számára, ezen települések továbbra is elszenvedik majd az átmenő forgalmat, - a tervezett négy kilométeres gyorsforgalmi szakasz mellé épülő hatalmas bevásárlóközponttal kapcsolatos környezeti hatástanulmány 30 százalékos forgalomnövekedést prognosztizált a térségben a létesítmény miatt (Dél-Buda tapasztalataiból kiindulva ez valószínűleg jelentősen alábecsült érték), - a Budapestre bevezető kétszer egysávos Bécsi út szélesítésére semmiféle terv nincs, - a gyorsforgalmi szakasz megépülte után a gyorsforgalmi út két sávján és a "régi" 10-es egy sávján hatalmas dugók fognak kialakulni az ürömi elágazásnál, ahol az autók a Budapest felé vezető egy sávra torlódnak, és ugyanez fog történni Pilisvörösvár előtt az északra tartó járművekkel, így semmivel sem lehet hamarabb bejutni Budapestre és fordítva, mint a jelenlegi helyzetben, sőt - Solymár, Pilisvörösvár és Piliscsaba főutcáján jelentős mértékben megnő majd a bevásárlóközpont felé igyekvő járművek száma. (Csak becsülni lehet, hogy ezen települések, valamint Pilisborosjenő és Üröm levegő- és zajszennyezettsége mekkora mértékben növekszik emiatt, hiszen nem készült erre vonatkozóan semmiféle hatástanulmány.) - A második szakaszra (Pilisvörösvár-Kesztölc) nem készült hatástanulmány, nincsenek elfogadott tervek - a természetvédelmi hatóság kimondta, a tervezett nyomvonal második szakasza nem engedélyezhető mert természetvédelmi területeket érintene, ezért a 4 kilométeres bevásárlósztráda folytatása több mint kétséges.

A cikkíró ismertetett egy javaslatot arról, hogy a nem "megalapozott beadvánnyal" élő személyek vagy szervezetek fizessenek kártérítést a beruházások késedelmes megvalósulása miatt. Azon túl, hogy jogi nonszensz, az ötlet ellentétes az aarhusi egyezménnyel is, amely kimondja, hogy a környezetvédő szervezeteknek széles körű hozzáférési jogot kell biztosítani az igazságszolgáltatáshoz, valamint azt is, hogy nem büntethetik, nem üldözhetik és semmilyen más módon sem zaklathatják őket a részvételük és véleményük miatt.

A szerző a Piliscsabáért Egyesület titkára

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.