A kormány megállapodott a Mollal a fuvarozók kedvezményeiről
A gazdasági tárca nem tud és nem is kíván beleszólni a szabadpiaci árképzésbe, de a fuvarozók érdekeit képviselve, olyan megállapodásra törekedett az olajcéggel, amely szolgálja a fuvarozók, az olajtársaság és Magyarország érdekeit egyaránt - hangsúlyozta Kóka János.
A megállapodás lényege, hogy azok a fuvarozók, akik Magyarországon több gázolajat tankolnak a jövőben, az eddiginél több kedvezményben részesüljenek. "A Mol a többlettankolásból eredő extra nyereségének egészét visszaadná a fuvarozóknak" - fogalmazott a miniszter.
Elmondta, hogy a tájékozódó beszélgetésen a Mol vezetőivel megbizonyosodtak arról, hogy az utóbbi hónapokban az olajtársaság kisebb mértékben növelte a gázolaj árát, mint amekkora az áremelkedés volt az EU 25 átlagában.
Jelenleg a gázolaj ára az áfaterhet nem figyelembe véve, Magyarországon alacsonyabb, mint akár Szlovákiában is. Ez pedig azt jelenti, hogy az üzemanyagár-emelkedés nem rontotta a fuvarozók versenyképességét - hangsúlyozta a miniszter.
Mint fogalmazott: a Mollal a támogatás alapelveiben állapodott csak meg a tárca, az egyik alapelv az, hogy aki az eddigieknél több gázolajat tankol, az erre a többletre többletkedvezményt is kapjon, a másik alapelv, hogy a Mol nem törekszik arra, hogy a többletgázolaj-fogyasztásból extra profithoz jusson.
Hozzátette: döntés született arról is, hogy az üzemanyagárak változásának vizsgálatára felállítanak egy monitoring bizottságot, amelyet a közlekedésért felelős államtitkár vezet majd, tagjai között lesznek független szakemberek, a Magyar Energia Hivatal képviselői.
A jövő hónap elejétől működő bizottság feladata lesz, hogy elemző műhelyként megbízható adathalmazt állítson össze az üzemanyagárak változásáról és helyzetéről európai kitekintésben.
"A magas üzemanyagárakat érő bírálatokra nem lehet politikusi válaszokat adni, csakis megalapozott szakmai érveléssel lehet megfelelni" - összegezte a felállítandó bizottság feladatát a miniszter.
Kóka reméli, hogy a hónap közepére megszülethet a megállapodás a kormányzat és a fuvarozók képviselői között. A relatív versenyhelyzet javulás, amely a Mol árképzéséből, illetve a kedvezményekből származik, meghaladja azt a 10 forintos árcsökkentést, amelyet az adók mérsékléséből szorgalmaztak korábban a fuvarozók.
Hangsúlyozta azt is, hogy a tárca által előterjesztett 30 pontos javaslatcsomag számos kedvező változást hozna a fuvarozók számára. A javaslatok egy része a feketefuvarozás visszaszorítását segítené elő. Más részük a gépjárműadó és illeték vonatkozásában a közterheket mérsékelné. A javaslatok harmadik csoportja képzési kérdésekkel foglalkozik. A fuvarozók számára ugyancsak jelentős könnyebbségeket lehet elérni az adminisztrációs és engedélyezési procedúrák egyszerűsítésével, a bürokrácia okozta terhek csökkentésével.
A gazdasági miniszter fontosnak nevezte, hogy az uniós fejlesztési programokban kiemelt helyen szerepelnek a logisztikai befektetések, ehhez kapcsolódóan azonban megjegyezte: ez nem új elem, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Tervben eleve kiemelt helyet szántak a logisztikának.
(forrás: MTI)