Nyári gyümölcsrali az út mentén

Akár rendőri segítséget is igénybe vehetnek az utak mellé települő illegális árusok eltávolítására a közútkezelők, önkormányzatok. A gyakran biztonságos közlekedést is veszélyeztető standok száma ennek ellenére évről évre nő. Az ellenőrzési csiki-csukit többnyire az árusok nyerik, hiszen mire lefolytatják ellenük az eljárást, már nem dinynyét, hanem karácsonyfát árulnak.

A dinnyeszezon közeledtével egymás után jelennek meg a zöldség- és gyümölcsárusok a forgalmas főutak mentén. A szükség szerint a legősibb mesterséget űzőkkel is békésen megférő utánfutós árusok döntő hányada engedély nélkül üzletel. Az igazán a nagyvárosok, üdülőövezetek szomszédságában népszerű (kistermelőkből, élelmes seftelőkből verbuválódó) alkalmi kereskedők az önkormányzati területeket éppen úgy válogatás és kérdezősködés nélkül, már-már szokásjog alapján foglalják el, mint az utak mellett fekvő magánbirtokokat vagy akár az útpadkát. Az engedéllyel rendelkező zöldségesek üzletét rontó, gyakran a közlekedés biztonságát is veszélyeztető árusok eltávolítására elvileg megvannak a lehetőségek. Az ehhez szükséges hatósági eljárás azonban gyakran olyan lassú, hogy mire egy határozat megszületik, a dinnyeárusok már karácsonyfát árulnak.

Nem kaphat területhasználati engedélyt egyetlen olyan kereskedő sem, akinek kitelepülése a közutak mellé veszélyeztetheti a közlekedés biztonságát - jelentette ki lapunknak Thomka Péter. A Pest Megyei Állami Közútkezelő (Pemák) Kht. osztályvezetője szerint átmeneti, időszakos árusítóhely létesítésére kizárólag azok a területek lehetnek alkalmasak, ahol az autósok biztonságosan meg tudnak állni, és a járművek parkolása is a forgalom zavarása nélkül megoldható. Emellett egy-egy területhasználati engedély kiadása előtt a közútkezelők mérlegelik azt is, milyen hatással lesz az alkalmi árusítóhely megnyitása miatt kialakuló forgalom a környezetre.

A tapasztalatok szerint a zöldségesek, dinnyeárusok kitelepülése számára a legalkalmasabbak a közutak kiépített parkolói lennének. A kereskedők számára talán legvonzóbb útpadka zöldségesstanddá alakítása ezzel szemben (elvileg) szóba sem jöhet. A szabályos engedélyek megszerzésére törekvő kereskedők a megfelelőnek számító helyekre, írásos kérelmük benyújtása után, harminc napon belül kaphatják meg a közútkezelői engedélyeket. A kérelmezőknek azonban ehhez pontosan meg kell határozniuk, hogy hol, mikor, milyen célból és mekkora területet szeretnének elfoglalni a közutak mellett. Ráadásul a kereskedők által kiszemelt területeket helyszíni szemlén ellenőrző szakhatóságok hozzájárulásaikat nem adják ingyen. A díjak pedig meglehetősen változatosak. Egyes helyekért akár néhány ezer, egy-egy nagyobb, összefüggő terület használati engedélyéért viszont a kereskedőknek akár havi több tízezer forintot is le kell tenniük.

Az ellenőrzések tanúsága szerint a portékájukat a forgalmas főutak mellett kínálgató alkalmi árusok többsége nem sokat ad a hivatalos engedélyek megszerzésére. A jobbik eset, amikor egy kereskedő az önkormányzatok hozzájárulását megszerzi, a közútkezelőket viszont meg sem keresi. A legtöbben azonban egyáltalán nem fáradnak azzal, hogy hivatalos papírok után járkáljanak. Holott az érvényes területhasználati engedély nélkül tevékenykedő árusokat az útellenőrök rövid idő alatt megtalálják. Hivatalos fellépésük, a szabálytalanul dolgozó árusok pakolásra és távozásra bírása azonban gyakran ellenállásba ütközik.

A dörzsöltebb dinnyeárusok azzal érvelnek, hogy az áru éppen úgy nem az övék, mint az annak szállítására használt jármű. Ez utóbbihoz még a kulcs sincs náluk. Így távozni biztosan nem tudnak. Egy másik iskola követői - a hivatalos eljárást elkerülendő - meghunyászkodva pakolnak, és szó nélkül odébbállnak utánfutójukkal. Általában vagy száz méterrel. Az igazi kemény dinnyés mag viszont a megalkuvókkal ellentétben nem szívesen enged. Ha kell, még a verést is beígérik a közútkezelő munkatársainak.

A helyszínen eredménytelenül fellépő útellenőröknek ilyenkor marad a hivatalos eljárás. A közútkezelők egy része az ilyen esetekben a megyei közlekedési felügyelethez fordul. Ez azonban nem mindig vezet eredményre, mert a helyszíni szemlére kiszálló ellenőrök gyakran már csak hűlt helyét találják az engedély nélküli területfoglalóknak. Ha mégis sikerül azonosítani az illegálisan tevékenykedő kereskedőt, a szakhatóságok az adott terület használatát lehetővé tevő engedély díjának legfeljebb tízszeresét szabhatják ki bírság gyanánt. Igaz, az erről szóló határozatok megszületéséig a dinnyeszezon bőven véget ér.

A közútkezelők az engedély nélküli területfoglalókkal szemben számíthatnak a rendőrség segítségére is - tájékoztatta lapunkat Pausz Ferenc alezredes. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) osztályvezetője arról beszélt: a rendőrség a közlekedést zavaró, akadályozó helyen települő árusokat hivatalból felszólítja a távozásra. A közútkezelők kérésére pedig az engedély nélkül tevékenykedő árusokkal szemben is fellép.

Mi kínálható
közterületen?

- újság, könyv, levelezőlap, szerencsejátékban való részvételre jogosító jegy (például sorsjegy)

- zöldség és gyümölcs, virág

- főtt kukorica (előzetes közegészségügyi hozzájárulással), pattogatott kukorica, sült gesztenye, iparilag csomagolt pirított tökmag, napraforgómag,
földimogyoró

- vattacukor és gyárilag vagy az előállító által csomagolt cukorka, jégkrém, közegészségügyi hozzájárulással rendelkező üzletből származó fagylalt

- óvszer, léggömb

- az egyes ünnepekhez (például húsvét, karácsony, szilveszter) kapcsolódó alkalmi cikkek, az adott ünnepet megelőző 20 napban

- zsűrizett népi iparművészeti, valamint
népművészeti,
iparművészeti,
képzőművészeti,
fotóművészeti termékek

Aki biztosra megy, papírt szerez, de az illegális árus sem sokat kockáztat
Aki biztosra megy, papírt szerez, de az illegális árus sem sokat kockáztat
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.