A kormányok betegei az egészségügyi miniszterek

Az egészségpolitika erőtlensége, és a mindenkori apparátus ellenérdekeltsége miatt fulladnak le az egészségügyi reformkísérletek. Rendre, több pénzre, nagyobb gazdasági befolyásra lenne szüksége az ágazatnak - állítják a volt szakminiszterek.

A pénzügyi mellett az egészségügyi tárca élén cserélődnek a leggyakrabban a miniszterek. A rendszerváltás óta Rácz Jenő a kilencedik minisztere az ágazatnak, amelyben állandósult a pénzhiány, a torz struktúra okozta folyamatos lépéskényszer. A világmegváltó egészségpolitikusokkal és rendszerjavítgató reformkoncepcióikkal lassan már Dunát lehetne rekeszteni. Akkor mégis: mi a probléma, ki a felelős a lakosság számára egyre drágább, de nem javuló színvonalú ellátásért?

Az Antall-kormány idején még a legstabilabb tárca volt az egészségügyi. Azóta is Surján László, jelenleg a Fidesz európai parlamenti képviselője az egyetlen, aki négy évig kitartott a székében. A volt patológus a KDNP elnökeként került posztjára. Az akkori koalícióban a mérleg nyelvét betöltő párt politikusának nevéhez sok minden köthető. Minisztersége idején vált lehetővé vállalkozások működése az egészségügyben, az önkéntes pénztárak alapítása, ekkor vezették be a háziorvosi rendszert, a taj-számot és a teljesítményelvű kórház-finanszírozást. Surján szerint az a legfőbb baj, hogy az akkor megkezdett folyamatokat az utódai nem folytatták, vagy azért, mert kevés időt töltöttek a tárca élén, vagy azért, mert egyáltalán nem akarták folytatni.

A Horn-kormány első egészségügyi minisztere, a 2000-ben elhunyt Kovács Pál új programmal lépett színre. Ő a környezet-egészségügy fejlesztését ítélte a legfontosabbnak. Tény: a poszton lévők kiszolgáltatottságával ő szembesült először, amikor kiderült: az ágazatot súlyosan érintő Bokros-csomag nélküle készült. A programot jóváhagyó kormányülésen lemondott.

Utóda, Szabó György közgazdász nem kívánt lapunknak nyilatkozni. Húsz hónapos miniszterségéhez kötődnek a kórházbezárási tervek, s az emiatt kirobbant tüntetések.

A helyébe 1996-ban politikai államtitkára, Kökény Mihály lépett. Reformlépésként az egészségügyi, valamint a nem dohányzók védelméről szóló törvény fűződik a nevéhez. Második miniszterségének súlyos kudarca (2003-2004), hogy az Alkotmánybíróság megsemmisítette a gyógyszerárak 15 százalékos csökkentéséről szóló jogszabályt. Ezt követően a gyógyszerpiaci béke újrateremtése nélküle zajlott, a kormányfő a kancelláriaminiszterre bízta a feladatot. A két miniszterséget is megélt politikus vallja, hogy az ágazat nagyon kiszolgáltatott a politikának. Állítja: lehetne az egészségügy sikertörténet is, hiszen a különféle kormányok között a célmodell tekintetében nem, csupán a kivitelezésben voltak különbségek. A minisztereknek azonban sok problémájuk adódott a saját frakciójukon, illetve a kormányon belüli érdekérvényesítéssel. Példaként Mikola Istvánt, az Orbán-kormány második egészségügyi miniszterét említi, akit kétszer is leszavazott saját frakciója. Az efféle kudarcból neki is kijutott: miközben a Medgyessy-kormány minisztereként ádáz csatát vívott a kormányzati döntésekért (gyógyszerpiaci szabályozás, az irányított betegellátás országos rendszerré fejlesztése), a frakció és a kormány is kihátrált mögüle.

Gógl Árpád, az Orbán-kormány első egészségügyi minisztere szerint az általában orvosból lett tárcavezetőket eleve megtéveszti, hogy addigi félfeudális, tekintélyelvű világukból kerülnek a bársonyszékbe, ahol azután már semmi sem úgy működik, mint ahogy azt korábban megszokták. Míg a kórházi rendben a vezető orvos diktál, addig a politikai döntéshozatalkor hiába egyezik meg a miniszter és az apparátusa egy-egy jó ötletben, mert a javaslat átmegy az egyeztetési folyamatokon, és mire visszaérkezik a hivatalba, kiderül, hogy az eredeti szándék megvalósíthatatlan. Ugyanez a helyzet a kormányzaton belül, ahol a pénzügyi szféra diktál, a vitákban pedig az egészségügy rendre alulmarad. A volt miniszterek közül egyetlenként vallja: "ma már tudom: nem voltam miniszternek való".

- A miniszterváltáshoz az apparátus is rendre hozzájárul, hiszen olyan, mintha érdekelt lenne a gyakori minisztercserékben - vélekedik Rácz Jenő, aki tavaly november óta tölti be a posztot. Hiába van a miniszternek a választási győzelem után programja, annak megvalósításával előbb az önkormányzati választások, majd a költségvetési korlátok miatt kell várnia. A rákövetkező évben pedig a minisztert már le is váltják, mert addigra kiderül: nem csinált semmit. A választások előtti években pozícióba kerülőket pedig megint a politika köti gúzsba.

- A rendszerváltás időszaka óta voltak sikertörténetek, voltak kudarcok, egy biztos, nem sikerült megoldani az alapvető problémákat - véli Mikola István, az Orbán-kormány második, de a miniszterek közül a legtöbb konfrontációt kezdeményező szakpolitikusa. Vitatja, hogy az egészségügy nem sikerágazat. Szerinte igenis voltak és vannak sikeres történetek. Példaként említi az alapellátás és a gyógyszertárak privatizálását, de mint mondja: nem hallgatható el, hogy nincs rend az ágazatban. Ha valamit a politika eldönt, akkor annak végig kellene mennie a rendszeren. Ennek óriási akadálya, hogy az intézetek tulajdonlásán osztoznia kell az államnak a helyhatóságokkal. Pedig az ellátórendszer fölött szigorúbb állami kontrollra, a kormányon belül pedig nagyobb súlyra lenne szüksége az ágazatnak.

Csehák Judit, aki a Medgyessy-kormány tagjaként "ismétlő" miniszternek számított, e második ciklusban viszonylag hamar lemondott, amikor kiderült, hogy az ágazatnak juttatott ötvenszázalékos béremeléssel kimerült a rendszer reformkapacitása, másra nincs pénz. Nemrég úgy nyilatkozott, hogy a száz lépéses kormányprogramban örömmel fedez viszont fel egy sor olyan tervet, amelyet az ő idején és minisztériumában dolgoztak ki, de a megvalósításukra akkor nem kaptak lehetőséget. Csehák a rendszerváltó feladatokat a politikusok és a hivatalok helyett pártsemleges szakértői testületre bízná. Úgy, ahogy az nemrég Németországban történt, ahol a kormány saját népszerűségéből is áldozva, az ellenzékkel egyeztetett, független szakértők által javasolt reformot indított el.

Az egészségügy állapotán egyik miniszter sem tudott javítani
Az egészségügy állapotán egyik miniszter sem tudott javítani
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.