Unió helyett hídépítés
V. Harald király és Szonja királyné a norvég hídfőtől, XVI. Gusztáv király és Szilvia királyné svéd oldalról indul el a hídon, hogy középen találkozva hivatalosan is megnyissák a három éve épülő Svinesund hidat. Gyalogosan rövid sétának számít a 704 méter hosszú híd, az északiak azonban a két ország közti legnépszerűbb határátkelő forgalmának felgyorsulását és a környék tehermentesítését várják tőle. A monumentális építészeti alkotás lélegzetelállító könnyedséggel feszül az Ide-fjord fölött. A százéves függetlenségét ünneplő Norvégia többek közt a híd megnyitásával emlékezik meg 1905 eseményeiről. A század legbékésebben felbomló uniója - így emlegetik, mikor a norvégok végül egy referendum eredményeként elszakadtak a svéd királyságtól.
A fjord fölötti szerkezetet tartó kecses boltív 247 méter hoszszú. Svéd részről - enyhe kanyarral - viadukt vezet fel a hídpályára, amelyen kétszer kétsávos út viszi a nemzetközi forgalmat. A híd az E6-os sztráda része, amelyet leginkább a Göteborg felől Oslóba utazók használnak. Az autóút korábban is áthaladt a fjordon: a régi híd már nem bírta a naponta átlagosan 8000 autós okozta terhelést. Az új híd közelebb visz a tengerhez. Épp ezért hevesebb, akár másodpercenkénti 50 méteres széllökéseket is ki kell állnia a karcsú szerkezetnek.
A híd építésének leglátványosabb szakasza az volt, amikor egy éve a már megépített boltív alá és a szárazföldről kinyúló betontömbök közé a vízen álló tutajokról felemelték a 126,5 méteres, 1460 tonna súlyú hídszakaszt. Az eseményre összecsődült kíváncsi közönségnek azonban többször vissza kellett térnie a Halden-öbölbe: az erős széllökések miatt több alkalommal elhalasztották a traverzek felemelését. A hídszakaszt egyébként Németországban állították össze és úsztatták fel az Ide-fjordba. Az ív két tövébe egy-egy tornyot emeltek, melyekről kábelekkel tartották meg a már elkészült boltívrészeket. A tornyok mögött egy-egy újabb kábeltartó oszlop állt: az innen kiinduló kábel a híd fölött futott végig, és erről illesztették össze az ív egyes elemeit, hogy aztán a fjord közepén összeérjen a beton boltív. A segédtornyokat és oszlopokat később lerombolták. A hídpálya úgy néz ki, mintha két hídról lenne szó, a két-két sávos autópályát csak a tartóoszlopoknál kötik össze. A boltívnek van saját automata fűtőberendezése is - így nem rongálódik az ív, és nem hullik az autókra a jég.
A méretek elképesztőek: a Svinesund híd 92 méterrel van a víz fölött, szélessége 28 méter. Az ára is jó magas: a híd költsége 1400 millió svéd korona, azaz 38 milliárd forint volt. A híddíj 2,2 euró lesz. A tervezés egyedisége miatt a híd építését és működését norvég és svéd kutatók, szakemberek figyelik meg még több éven keresztül. A két skandináv ország száz évvel ezelőtti kompromisszuma példaértékű ma is - mondta a minap Kofi Annan. Az ENSZ főtitkára - akinek felesége mellesleg svéd - szerint a norvég centenárium minden, a béke ügyéért küzdő embernek ihletet ad. 1905. június 7-én a norvég storting (norvég nemzetgyűlés) rendkívüli ülésén kimondta, hogy a király többé nem gyakorolhat hatalmat Norvégia felett, s így a Svédország és Norvégia közti, 1814 óta fennálló unió megszűnt. Az uniónak egy királya és közös diplomáciai szervei voltak. Svédország egy norvégiai népszavazáshoz és az elszakadás körülményeinek megtárgyalásához kötötte az unió felbomlását. Bár a svéd és norvég haderők felsorakoztak a határnál, végül is megszületett a felbomlást tartalmazó karlstadi megállapodás. Ezután Norvégiában újabb népszavazással döntötték el, hogy királyság lesz az államforma.
A centenárium "ékköve", a Svinesund híd olyan elegáns európai hidakhoz csatlakozik, mint a francia Millau viadukt (a világ legmagasabbja) vagy a görög Rion-Antirion (a világ leghoszszabb felfüggesztett hídja).